Wednesday, December 22, 2010

Seorang gadis itu...

Seorang gadis itu...
teman yang setia buat Adam dialah Hawa, tetap di sini...
dari indahnya Jannah hatta ke medan dunia hingga kembali mengecap nikmatNYA

Seorang gadis itu...
bisa seteguh Khadijah yang suci hatinya, tabah dan tenang sikapnya
teman Rasulullah, pengubat duka dan laranya, bijaksana ia, menyimpan ilmu, si teman bicara, dialah Aishah, penyeri taman Rasulullah
dialah Hafsah, penyimpan mashaf pertama kalamullah

Credit to Makalah4all: Entri penuh di ~Untuk Gadis Sahaja naa.....

Monday, December 20, 2010

Jantung itu lemah

"Pak cik...duduk dulu ya, nanti saya datang balik" ujar staffnurse dari luar bilik wad
"Aishh, kenapa panggil abah 'pak cik'? Abah muda lagi la...hmmm"
Otak ligat berfikir. Muda? Akal cuba menafi keras. Abah dah dimakan usia. Harus terima kenyataan. Abah semakin tua. Kesihatan abah semakin merosot.
Dulu...abah tolong buatkan milo dalam botol tiap-tiap malam sebelum tidur. Sedap. Mama buat tak sama macam abah buat. Tersenyum sendiri.
Dulu...abah kejutkan bangun dari tidur sebelum ke sekolah
Dulu...pergi ke sekolah tiap-tiap pagi dengan abah
Dulu...abah dodoikan bila selesema atau demam sebab sukar bernafas
Dulu...abah bersukan tiap-tiap petang melatih budak-budak wakil sekolah
Tapi sekarang...jantung abah dah tak kuat macam dulu. Jantung abah dah lemah...
Ya Allah, Kau tarik sedikit demi sedikit nikmat sihat yang KAU beri selama ini untuk abah.
Allah yang menciptakan kamu dari keadaan lemah, kemudian DIA menjadikan kamu setelah keadaan lemah itu menjadi kuat, kemudian DIA menjadikan kamu setelah kuat itu lemah (kembali) dan beruban. Dia menciptakan apa yang DIA kehendaki.Dan DIA Maha Mengetahui , Maha Berkuasa (Surah Ar-Rum: 54)
Yang pasti, dulu hingga saat ini, Allah masih pinjamkan Abah buatku. Syukur Ya Rabb...Alhamdulillah, insan ku panggil abah ini sangat bermakna. Setiap katanya kuambil sebagai himpunan nasihat dan kekuatan.
Ya Allah, Tuhan pemilik cinta agung, ku mohon moga diberi kesempatan ruang & waktu untuk berbakti kepada abah & mama, ameen ya Rabbal 'Alamin~
p/s: Kakak sayang abah =)

Thursday, December 16, 2010

Angiogram

12.12.2010: Daftar masuk. Stand by untuk operation esok.

Wad CRW: Thank you for your kindness, Dr Billy.

Esok dah nak operate, abah masih mengukir senyum! Tapi dalam hatinya hanya Allah yang tahu

Tekanan darah perlu stabil untuk jalani proses hari esok.

Sampel darah diambil~ kesian abah...5 kali cuba, masih belum dapat masukkan jarum. Salur darah mengecil ye abah?? Finally, kena ambil di lengan. Alhamdulillah, sekali ja...

13/12/2010: Selesai~ baru keluar dari bilik bedah sekitar jam 5 petang. Alhamdulillah, segala pujian buatMU ya Allah...Allah lindungi abah seluruhnya. Kesiannya tengok keadaan abah, mata abah merah, tapi abah cuba bersembang macam biasa.

Jama' Takhir~ Kemudahan Allah untuk yang bermusafir diguna sebaiknya. Selesai dari bilik bedah, abah terus nak solat. Tiada tangguh. (Nurse, jangan marah ya...kami pusing katil abah untuk abah solat...)

Syukran kathir buat Pak Cik Zan sekeluarga, luangkan masa ziarah abah~ Abah berbual macam biasa. Pengalaman masuk bilik bedah bla...bla...bla...

Apa yang berlaku?
Abah disarankan oleh doktor pakar untuk jalani Coronary Angiogram Procedure disebabkan keputusan stress test abah yang positive. Its about THE HEART! Main organ in the body which pumps the blood through the blood vessels. Risiko. Dua salur darah di jantung abah dikatakan tersumbat atau block. Rawatan terkini adalah memasukkan stand untuk membantu membuka salur darah bagi mengepam darah ke seluruh badan. Bukan cerita mudah untuk memasukkan bendasing ke dalam badan manusia walau ia sekecil biji saga. Kenapa? Sistem pertahanan badan mungkin bertindak negatif (tidak menerima) kerana tidak sesuai dengan sistem badan pesakit. Jangkitan kuman juga boleh berlaku dengan wujudnya bendasing dalam badan. Abah kuat semangat. Serahkan segala pada Allah. Tawakal.

13/12/2010: Operation day. Dr. Billy memasukkan kamera melalui paha abah hingga ke jantung bagi mengetahui situasi jantung abah dengan lebih tepat. Kuasa Allah~ Subhanallah, Allahu Akbar. Kalimah pujian bagi Allah. Menurut Dr, block pada jantung abah masih boleh dikawal oleh pemakanan & ubatan. Tidak perlu memasukkan stand sebagai bantuan. Alhamdulillah~ Allah Maha Berkuasa. Bila DIA menghendaki sesuatu, maka berlakulah ia. Kuasa Allah tiada tara. Pengalaman abah tentang kuasa Allah sangat menakjubkan. Sila rujuk entri sebelum ini: Di Sebalik Air Kolah. Allah Maha Berkuasa! Allahu Akbar!

Ucapan penghargaan buat seluruh kakitangan Hospital Sultanah Bahiyah, Alor Star. Khususnya buat Dr, Staffnurse di wad CRW atas layanan. Inshaa Allah moga Allah merahmati kalian, ameen~

p/s: Abah pesan, kita kena rajin solat & berdoa...jangan tinggal. Mungkin ni lah keajaiban Allah untuk hambaNYA =)

Saturday, December 11, 2010

Uzlah

p/s: kata itu sekadar kata puisi =)

Sunday, December 5, 2010

Fikir dan zikir

Mengimbau kisah sebelum ini, betapa perancangan Allah sangat teliti. Dengan izin Allah, Tuhan Maha Agung, tidak keterlaluan jarak langkahan kaki ini dalam mengejar ilmu dunia selama bergelar pelajar sehingga penempatan posting. Alhamdulillah, syukurku panjatkan padaNYA. Jom imbas semula takat langkah perjalanan itu:
Tahun 1 - 6 : SK Sri Limau, Lunas, Kedah
Tingk. 1 - 3 : SMK Kulim, Kulim, Kedah
Tingk. 4 - 5 : SMK Agama Kedah, Mergong, Kedah
Matrikulasi : Kolej Matrikulasi MARA Kulim, Kulim, Kedah
Universiti : Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjong Malim, Perak
Posting : SMK Padang Serai, Kulim, Kedah
Allahu akbar! Langkahan kaki ini tidak jauh dari pandangan mama abah. Betapa Allah meletakkanku di tempat yang paling sesuai. Alhamdulillah~syukur...Allah is the ultimate planner!
Wamakaru wamakarallah wallahu khairul maakirin~ kita merancang tetapi Allah ada perancangan yang lebih baik dari apa yang kita rancang
Susunan langkah-langkah itu Allah yang tentukan. Hanya berusaha memohon dengan tiada kepastian dalam penempatan di setiap takat perubahan langkah itu. Tawakal itu sungguh indah. Betapa besarnya kuasaMU Ya Rabb. Ada juga sahabat-sahabat lain yang senasib tetapi ada juga yang terpaksa merantau jauh. Kisah kita semua berbeza. Didikan Allah untuk hambaNYA.

Fikir dan zikir
Kalimah akhir dalam Sistem Pesanan Ringkas (SMS) seorang sahabat baru-baru ini:
"Berhati-hati dengan istidraj"
Terkesan. Fikir dan zikir. Susunan perjalanan itu sungguh sempurna walau ranjaunya penuh suka duka. Apakah di sebalik qada' dan qadar itu? Jauhkanku dari istidraj ya Rabb, na'uzubillah... Istidraj itu bahaya. Allah menguji hambaNYA dengan nikmat dan kesenangan. Manusia leka dengan nikmat yang dikurnia hingga lupa untuk terus bersyukur dan beribadah padaNYA. Peringatan! Berhati-hati dalam melangkah wahai mujahidah Islam...Allah melihat setiap langkahanmu. Terus berpegang pada taliNYA. Ya Allah, pimpinlah aku, didiklah aku, dalam meletakkan sesuatu yang haq dan yang batil, mohon redhaMU Ya Allah...ameen~
Maka berpegang teguhlah kamu kepada agama yang telah diwahyukan kepadamu. Sesungguhnya kamu berada di atas jalan yang lurus (Surah Az-Zukhruf: 43)
p/s: Input berkaitan Istidraj di SaifulIslam.com

Thursday, December 2, 2010

Wanita itu memandu

Wahh, tengok tu...perempuan yang drive! Hebat!
Itu dialog biasa wujud di kalangan kita. Bangga atau sindir? Dua intonasi dan situasi yang berbeza. Buka minda, buka mata, buka hati.

Mempelbagaikan sudut pandang
Pelbagai bentuk buah fikiran yang wujud. Tidak salah dan jangan menyalahkan. Jom menyelak persepsi dari sisi pandang yang lain.
"Kenapa wanita (atau dikecilkan skop kepada muslimah) memandu kereta? Alaa...bawa motosikal sudah la..."
Bukan kerana demand atau berlagak tetapi situasi tidak sesuai untuk seorang muslimah memandu motosikal dalam jarak yang agak jauh. Kecelakaan mungkin boleh berlaku. Dalam mengelakkan situasi yang boleh membuka aib seorang wanita seperti kemalangan. Jika berkereta, aib mungkin boleh dikurangkan. Misalnya angin kuat, hujan juga kemalangan.

Islam menggalakkan umatnya untuk membangun dan berkembang. Orang Islam tidak boleh lemah.
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati (3:139)
Inshaa allah, mohon agar tiada riak dalam diri kerana apa yang dimiliki adalah daripada Allah semuanya. Kalau DIA ambil balik, tiada daya untuk menghalang. Alhamdulillah atas segala kurniaNYA. Keyakinan memandu datang dari Allah yang Maha Kuat. DIA memberi kekuatan.

Selingan: Di atas jalan minggu lalu, selisih dengan sebuah kereta yg dipandu oleh Pak Cik Mat yang ajarku memandu. Entah dia sedar atau tidak. "Saya dah pandai memandu, syukran ya pak cik! Inshaa allah pak cik pun dapat aliran pahala dari Allah kerana saya memandu setiap hari untuk mendidik pejuang-pejuang kecil Islam. Moga Allah berikan kesihatan yang baik untuk pak cik dan isteri, ameen."

Saturday, November 27, 2010

As a Reminder

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung. ('Ali Imran, 3:104)

"Sikap orang mukmin sesama mukmin yang lain ibarat batu bata pada sebuah bangunan. Satu sama lain kuat-menguat dan sokong menyokong" (Riwayat Muslim)
Saling berpesan-pesan kepada kebaikan
Perubahan fasa dalam kehidupan memerlukan tadhiyyah (pengorbanan) yg optimum. Fasa alam kerjaya memerlukan seseorang yg mampu memikul amanah dgn baik. Namun, dgn hanya mengejar kerjaya semata-mata ia tidak akan dapat mendatangkan kepuasan yang maksimum. Fitrah insan. Perlu diingat; Kejar dunia, kejar akhirat. Kesibukan akan menyebabkan kita lalai hingga terlupa memberi makanan rohani kepada diri sendiri. Sedangkan waktu itulah kita perlukan bimbingan & pimpinan dari Allah untuk menguruskan kesibukan itu sebaiknya. Hablumminallah wa hablumminannas~ Jagalah hubungan dengan Allah & jagalah hubungan dengan manusia. Sukar untuk menjaga hati di sekeliling tetapi jika kita menjaga hubungan kita dengan Allah, Allah akan membantu kita dalam memelihara silaturrahim sesama insan. Inshaa allah
..oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan...(Al-Baqarah, 2:148)
Pastikan waktu diperuntukan buat pengisian rohani & pengajian agama, bukan sekadar bekerja untuk 24jam/hari. Kamu akan hilang arah tuju. Kenapa? Untuk apa? Supaya hati kita hidup. Menghidupkan hati yang juga perlukan pemantapan & peringatan setiap waktu. Inshaa Allah.
"Bekerjalah kamu untuk duniamu seakan kamu akan hidup selamanya, dan bekerjalah kamu untuk akhiratmu seakan kamu akan mati esok hari"
p/s: peringatan buat diri sendiri juga, selamat bermujahadah =D

Sunday, November 21, 2010

Teruskan berjalan



Mengajar untuk belajar
Redha DIA ku pohon selalu
Rahmat DIA ku nanti tiap waktu
Hanya DIA yang tahu
Kuatlah wahai hatiku
Teruskan pencarian itu
Moga dipertemukan buatku
~Asrari



Pencarian redha Allah perlu diteruskan. Bersama semangat yang baru, seperti embun subuh yang menitis di daunan. Segar. Mohon Allah titipkan kekuatan, kesabaran, keyakinan untuk melalui jalan-jalan yang sukar ketika membuat langkahan demi langkahan. Hanya DIA kuserahkan segala. Lontarkanlah ke mana saja taklifan itu. Kamu perlu kuat! Jangan mengalah sebelum kalah!

Buat sahabat-sahabatku, bertebaranlah wahai guru-guru muda. Kamu layak untuk taklifan itu, maka genggam amanah itu sebaik mungkin. Jangan lemah jangan gundah. Moga kuat dalam bermujahadah, cekal dalam melangkah. Moga kerjaya yang bakalan dibina diberkati Allah. Kesusahan, kepayahan, kesulitan menanti di setiap persimpangan...maka jangan mundur, be strong & stay smile! Allah always be there for us...inshaa allah.

p/s: Entri ini adalah kesinambungan kepada entri Pencarian Bermula.

Ada beza

Alhamdulillah, selesai taklifan dari Allah sebagai guru ganti sekolah rendah (SR). Bagaimana? Sangat menarik! Subhanallah, pengalaman pertama Allah kurnia semasa menunggu tawaran kerja tetap @ posting. Sangat berharga. Melihat kepada sisi positif kenapa Allah memberi ruang & peluang ke SR sedangkan ijazah & kekuatanku di sekolah menengah (SM), mungkin ingin membuka minda & akal supaya memahami situasi guru-guru di SR. Jika tidak mengalaminya, kamu tidak tahu apa rasanya yang sebenar.
Siapa kata mengajar di SR senang? Ala...mengajar budak-budak kecik, bukan susah pun...
Klise. Dialog yang biasa dengar. Kata-kata itu tidak berasas. Susahnya, sukarnya, sulitnya... hanya yang mengalami lebih tahu. Jangan menilai jika kamu tiada di situasi sebenar. Zalim.

Sekolah menengah
- Guru-guru perlu ada kekuatan mental yang sangat kuat untuk menerima kondisi pelajar sekarang yang sangat sosial (mungkin perkataan ini tidak sesuai, maaf...tapi itu hakikatnya).
- Guru perlu kuat untuk memotivasikan diri sendiri kerana mereka perlu memotivasikan para pelajar setiap minit.
- Guru perlu mantapkan diri dengan ilmu psikologi walaupun tidak seberapa. Sangat perlu! Pelajar SM berbeza. Mereka perlu dipimpin, dibelai mengikut situasi. Marah, tengking dan leteran dari pihak guru hanya mengundang dendam yang berganda daripada mereka yang tidak memahami situasi si guru yang inginkan mereka berjaya.
- Guru perlu bijak menguasai pelajar & kelas. Inisiatif baru perlu ada bagi menarik minat mereka. Bukan mudah, tetapi tidak mustahil. Inisiatif ini perlukan pengorbanan yang sangat tinggi. Sanggupkah? Inshaa allah, mohon kekuatan dari Allah untuk jalankan ia di sekolah nanti.
- Dari segi content subjek, SM lebih besar skopnya. Pengajaran perlu dijalankan, kandungan perlu disampaikan. Kira-kira 40 minit bagi setiap waktu P&P.

Sekolah rendah
- Kekuatannya pada membentuk para pelajar. Daripada kosong kepada ada sesuatu. Sukar. Siapa kata ajar membaca itu mudah? Siapa kata mengajar darab dan bahagi itu mudah? Sila masuk ke kelas yang pelajarnya 30 orang (jumlah minimum), ya sila! Kamu akan rasa situasi sebenar.
- Kuasanya dalam mendidik pelajar dalam sahsiah yang baik. Attitude. Setiap kali perlu mengulang kata-kata yang sama. Cuci kelas, sapu sampah, kemaskan tali leher, buku-buku jangan diconteng. Hey, itu semua perlukan kekuatan fizikal yang sangat tinggi. Level pemikiran pelajar SR masih rendah, jadi guru perlu mengulang kata-kata yang sama setiap hari. Ya, setiap hari!
- Kebaikannya dalam menerapkan nilai murni. Dalam menghasilkan generasi yang mempunyai nilai positif, guru SR adalah pencetus segala. Jangan remehkan tugas mereka. Jangan sekali-kali.

Konklusi
Keduanya memegang amanah profesion keguruan. Memberi apa yang ada. Gelaran guru walau di mana, taklifannya masih sama. Berkait dengan sekolah, subjek, peperiksaan...cuma level pelajar, situasi, persekitarannya sedikit berbeza. Jangan mencari perbezaan. Kamu dilantik Allah sebagai guru SM mahupun SR, maka jalankan taklifan itu sehabis baik. Jangan mengeluh, jangan mengkritik. Masing-masing ada kekuatan. Kamu ada kekuatan di situ. Dia pula ada kekuatan di sana. Jika kamu di sana, mungkin kamu tidak mampu menjadi seperti dia. Jadi, jangan mengkritik. Apa yang Allah bagi adalah yang terbaik buat kamu, inshaa allah. Have faith in HIM, always...

p/s: gonna miss everything in SK Sri Kulim, yea..every single thing. The great experience makes me stronger than before, inshaa allah. Buat cikgu-cikgu SKSK, teruskan bermujahadah...Allah selalu ada buat semua~


Monday, November 8, 2010

Bumi Cinta

Karya terbaru Syeikh Habiburrahman El Shirazy. Siapa penulis ini? Seorang sarjana Universiti Al-Azhar, Kairo, Mesir yang berasal Jawa Tengah, Indonesia berumur 34 tahun. Untuk biodata lanjut, sila rujuk di sini. Hasil nukilannya bersusun (sila rujuk di sini) tetapi hanya berpeluang mengutip ilmu dalam Ayat-Ayat Cinta (AAC) dan yang terbaru Bumi Cinta (BC).

Penulisannya berbeza daripada novel biasa. Ia lebih kepada perkongsian ilmu yang lebih optimum, berguna juga berilmiah. Olahan ceritanya sangat terperinci. Bukan hanya memimpin pembaca kepada susur jalan cerita tetapi penulis ini berjaya membuka minda pembaca untuk turut sama berada di setiap tempat kejadian atau setting. Jika AAC lokasinya sekitar Mesir, BC pula lokasinya sekitar Rusia dan Moskow. Banyak ilmu selitan yang digabungkan dalam plot cerita. Hanya yang telah membaca akan memahami cara penulisan beliau. Kepada yang berkelapangan ke kedai buku, ya! dicadangkan untuk memiliki buku ini. Banyak persoalan terjawab melalui penulisannya.

Keistimewaan BC:
- sebuah novel pembangun jiwa
- penerangan tentang Islam, agama agung dari Allah
- bagaimana susahnya menjaga dan memelihara iman dalam diri terutama di negara asing
- membuka minda tentang pemikiran lain seperti atheisme dan pembahagiannya
- banyak lagi input terbaik daripada penulis dan yang pasti pendedahan mudah kepada bahasa Rusia yang menarik sebagai buah tangan kepada peminatnya

p/s: Dah lama tidak membaca novel kerana rimas dengan fantasi cinta yang melampau dan lebih fokus pada sumber pembacaan yang lain. Novel yang terakhir dibaca adalah AAC karya penulis yang sama. Syukran kathir buat sahabat maya yang mencadangkan novel ini. Ya, ilmunya berguna, inshaa Allah.

Friday, November 5, 2010

Kenapa blog?

Teringat diskusi bersama seorang sahabat setahun yang lalu tentang blog. Untuk apa blog ni ya?

Pendapat seseorang:
Tempat untuk berkongsi tentang ilmu dengan cara berilmiah. Bukan tentang diri sendiri.
Pendapat seseorang yang lain:
Lebih kurang macam diari. Tulis apa sahaja yang mahu ditulis dan dikongsi.
Pendapat yang lain:
Apa sahaja yang ingin dikongsi misalnya pengalaman diri atau orang terdekat.

Tidak kisah mahu berkongsi tentang apapun. Asalkan tidak melampaui batas. Manusia berbeza kebolehan, keupayaan, keinginan dan kekuatan. Tidak semua punya ilmu untuk dikongsi. Tidak semua punya ilmu dan punya kebolehan menulis dalam masa yang sama. Untuk yang berkeupayaan, silakan! Untuk yang tidak, ikutlah cara sendiri. Kamu masih boleh memberi dan berkongsi.

Jika mencari tentang ilmu, pergilah ke sana.
Jika mencari tentang psikologi, pergilah ke situ.
Jika mencari tentang motivasi, datanglah ke sini.
Jika dirumuskan, semua itu juga ialah ilmu.

p/s: tak payah sakit kepala mikir, senyum! =D

Monday, November 1, 2010

Berusahalah...

menyayangi seorang wanita
memahami siapa itu wanita
meninggikan kedudukan wanita

Ya,
wanita itu sangat sukar difahami hatinya, sangat sukar difahami situasinya
Setuju!
Maka, diri ini tidak menyalahkan sesiapa di luar sana yang menyatakan bahawa wanita sukar dimengertikan
Tetapi, wanita itu ciptaan Allah yang sangat indah
Kenalilah keindahan itu

p/s: Isteri, ibu, kakak juga adik adalah wanita~

.::Sedang berusaha memahami wanita::.

Saturday, October 30, 2010

Itulah wanita

Suatu ketika, ada seorang anak lelaki yang bertanya pada ibunya. "Ibu, mengapa Ibu menangis?" Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita". "Aku tak mengerti" kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tak akan pernah mengerti..." Kemudian anak itu bertanya pada ayahnya. "Ayah, mengapa Ibu menangis?" "Ibu menangis tanpa sebab yang jelas". Sang ayah menjawab, "Semua wanita memang sering menangis tanpa alasan".

Sampai kemudian si anak itu membesar menjadi remaja, tetap bertanya-tanya mengapa wanita menangis. Hingga pada suatu malam, dia bermimpi dan bertanya kepada Tuhan, "Ya Tuhan, mengapa wanita mudah sekali menangis?"

Dalam mimpinya, Tuhan menjawab, "Saat Kuciptakan wanita, Aku membuatnya menjadi sangat utama. Kuciptakan bahunya, agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya, walaupun demikian, bahu itu harus cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tertidur. Kuberikan wanita kekuatan untuk dapat melahirkan dan mengeluarkan bayi dari rahimnya, walau kerap berulangkali ia menerima cerca dari anaknya itu.

Kuberikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya dalam kondisi dan situasi apapun. Walau acapkali anak-anaknya itu melukai perasaan dan hatinya. Perasaan ini pula yang akan memberikan kehangatan pada bayi-bayi yang mengantuk menahan lelap. Sentuhan inilah yang akan memberikan kenyamanan saat didakap lembut olehnya.

Kepada wanita, Kuberikan kesabaran untuk merawat keluarganya walau letih, walau sakit, walau lelah, tanpa berkeluh kesah. Kuberikan keperkasaan yang akan membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah saat semua orang sudah putus asa.

Kuberikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya melalui masa-masa sulit dan menjadi pelindung baginya. Sebab bukankah tulang rusuk yang melindungi setiap hati dan jantung agar tak terkoyak. Kuberikan kepadanya kebijaksanaan dan kemampuan untuk memberikan pengertian dan menyedarkan bahawa suami yang baik adalah yang tak pernah melukai isterinya. Walau seringkali pula kebijaksanaan itu akan menguji setiap kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap berdiri sejajar, saling melengkapi dan saling menyayangi.

Dan akhirnya Kuberikan ia air mata agar dapat mencurahkan perasaannya. Inilah yang khusus Kuberikan kepada wanita, agar dapat digunakan bila pun dia inginkan. Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun
sebenarnya air mata ini adalah air mata kehidupan.

*Terima kasih buat yang telah berkongsi artikel di atas. Maaf, terlupa sumber asal untuk disertakan. Moga Allah memberkati ilmu ini. Inshaa allah~

Saturday, October 23, 2010

Kisah Faizal & Azwan Episod Akhir

Ya. Ku akhirkan kisah mereka di sini. Cukuplah sekadar ini sahaja perkongsian tentang mereka. Kisah Faizal & Azwan. Mereka sangat aktif, mencari titik sebab bergaduh dengan rakan sebelah, mencari alasan untuk keluar kelas dan lain-lain (tidak mahu mengulang cerita dulu, boleh baca di entri yang lama ya). Baru selesai menyemak kertas jawapan bagi Peperiksaan Akhir Tahun mereka petang tadi. Subhanallah~ Siapa boleh percaya, Azwan mendapat 88% bagi subjek Sains manakala Faizal mendapat 66%. Ya, Azwan & Faizal masing-masing dapat A dan B. Lulus keduanya. Subhanallah~ Walaupun di dalam kelas asyik berjalan ke sana ke mari seperti tidak menumpukan perhatian, hasilnya sangat membanggakan. Kanak-kanak lain ada yang tidak lulus. Hmmmm~ jangan melihat pada luaran. Kuasa minda & keupayaan akal impaknya sangat besar. Jangan salah menduga! Mereka ada potensi yang besar untuk berjaya. Perlu kena dengan gaya & keadaan.
Ya Allah, ku tidak akan sentiasa bersama mereka. Namun, untuk masa yang singkat bersama mereka cukup mengajarku supaya jangan sekali salah menduga. Ku mohon Ya Rabb, Kau limpahkan rahmatMU buat Faizal & Azwan, moga mereka sentiasa diiringi kejayaan walaupun latar belakang mereka tidak banyak membantu. Bukakanlah jalan kepada mereka untuk sentiasa dalam hidayahMU Ya Rabb, ameen~
p/s: Faizal menggalas beg biru di dalam gambar di atas. Comel. Maaf, tiada gambar Azwan untuk dititipkan di sini =(

Friday, October 22, 2010

Nikmat dunia

"Ni untuk mama tapi tak banyak sangat, RM200 ja. Mama jangan tengok pada nilai na sebab duit pencen mama lagi berganda-ganda dari apa yang kakak bagi ni"

"Eh, banyak sangat ni! Kakak ambil balik RM100 ni"

"Eh, tak pa...kakak memang nak bagi untuk mama banyak tu. Untuk kakak, gaji lepas-lepas ni ada lagi. Inshaa allah. Yang ni untuk mama ye"

Alhamdulillah, gaji sebagai guru sandaran dah masuk dalam bank. Tiada masalah yang timbul seperti khabar angin yang tersebar. Syukran buat Kak Syarifah & Kak Wahida yang uruskan perihal gaji. Moga Allah merahmati kalian, ameen~ Ya, jumlahnya tidak banyak lebih kurang RM850 untuk 21 hari bekerja. Memang menjadi niat untuk dikongsi bersama keluarga tersayang. Biar! Walaupun jumlahnya tidak mencapai 4 digit tapi ingin mencontohi sifat Allah yang Maha Pemurah (Ar-Rahman) & Maha Pemberi (Al-Wahhab).
RM200 = Abah
RM200 = Mama
RM100 = Abang
RM100 = Adik-adik
RM100 = Tok & Mak Su
RM 50 = Bahan bacaan & buku
RM 50 = Makan
RM 50 = Simpanan
Nikmat memberi sungguh indah. Ya, mengajar diri untuk memberi dan terus memberi. Sebahagian dari penerima itu telah banyak memberi sebelum ini & sebahagian lagi akan mencontohi sifat ini pula.
Ya Allah, ku mohon agar aku berkesempatan untuk terus memberi walau dalam apa juga cara samada kewangan, pertolongan dan lain-lain.
p/s 1: Hehe mungkin agak boros cara berbelanja di atas. Biarlah...dah lama niat untuk memberi. Ya, memberi dari sudut kewangan. This is my first experience! Alhamdulillah =)
p/s 2: Seronok dapat memberi. Memberi bukan mengurangkan. Setuju!


Thursday, October 14, 2010

Undangan istimewa

~Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah~

Entri kali ini khas sempena Istiadat Konvokesyen sidang ke-12 yang sedang berlangsung di perkarangan Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dari tarikh 13-17 Oktober 2010. 16 Oktober, counting the days rite now. Gambar sebelah sumbangan seorang sahabat UPSI, HYe Eda (facebook). Nice snap sis!

Tahniah buat semua graduan UPSI terutamanya daripada Fakulti Sains & Teknologi. Berakhir segala penat lelah, kesusahan, kepayahan suatu masa dahulu ya sahabat sahabiah sekalian. Segalanya terbayar dengan segulung ijazah yang bakal digenggam. Berbaloi. Alhamdulillah, tiada ucapan yang terbaik untuk diungkapkan tika ini. Allahuakbar!

Susahnya kita, sesaknya kita, sukarnya kita, sakitnya kita sepanjang 4 tahun lepas tiada yang lebih tahu melainkan dir
i sendiri & Allah. Ya, berharap agar ijazah yang diperoleh ini disertai dengan keberkatan dariNYA. Tanpa keberkatan, pekerjaan & gaji yang bakal diperoleh tiada makna malah memudaratkan. Nauzubillah~

Monolog dalaman

Syukur Alhamdulillah atas nikmat konvokesyen ini Ya Rabb. 4 tahun berulang alik ke Tanjong Malim dalam usaha mencari ilmu Allah. Segulung ijazah ini adalah untuk mama & abah yang telah merealisasikan impian anaknya ini untuk berjaya. Kalian telah membantuku mencari kejayaan itu, moga Allah membantu kalian di dunia hingga akhirat, inshaa allah.


Peringatan bersama
Buat semua graduan, ijazah itu amanah dari Allah. Peganglah amanah itu sebaiknya. Berfikir & bertindak seperti seorang graduan! Mulakan langkah pertama & terus istiqamah dengan sebaik mungkin. Dunia luar sangat mencabar. Be prepared!


Penghargaan

Terima kasih kepada semua yang pernah membantu diri ini sep
anjang 4 tahun di UPSI. Semua yang pernah wujud dalam kamus hidupku. Kepada sahabat yang pernah tumpangkan kereta untuk ke kuliah, pak cik pemandu bas kitaran sekitar kampus, prevet sapu (kereta sewa) yang sentiasa ada utk emergency case, pegawai di Stesen Keretapi Tanah Melayu (KTM), pembantu makmal di Jabatan Biologi yang sentiasa melayan kerenah kami setiap semester, guard UPSI yang sentiasa dengan senyuman di setiap pintu masuk kampus, cik-cik comel di semua kaunter pengurusan UPSI (Bahagian Hal Ehwal Pelajar, Bahagian Kewangan, Bahagian Akademik, Bahagian Pengijazahan), pihak Kolej Harun Aminurrashid yang sudi menerima penghuni ini selama 4 tahun setiap semester (8 sem). Kalau KHAR tidak sudi menerima pasti terpaksa menghuni di rumah sewa. Tidak lupa barisan pensyarah Fakulti Sains & Teknologi (FST) yang banyak membantu khususnya & semua pensyarah UPSI keseluruhannya. Tidak lupa, semua yang membantu dalam penghasilan tesisku di semester 7. Pengalaman yang sangat hebat & unik. Such an amazing experience! Telah terpahat ukiran kenangan yang sangat indah di sana, Bumi Tanjong Malim, Perak Darul Ridzuan. Tempat lahirnya bakal guru yang akan bertebaran di semua sekolah seluruh Malaysia. Kutitipkan secebis ukiran kenangan lalu, campus life =)


~Study mode~


~Keadaan meja study bila tiba exam week


~Hai budak kecil! Kamu dah berjaya dengan izin Allah sekarang.
Alhamdulillah, terus berjihad ya mujahidah setia~

~Terima kasih UPSI~

.::Saya suka berterima kasih::.

Hati berbicara sesuatu

Terasa sesak di dalam hati
Terasa jauh dariMu Ya Allah
Fikiran menerawang entah ke mana
Sibuk dengan dunia
Situasi ini tidak selesa!
Jadi bagaimana?
Kembali kepada fitrah asal. U-turn.
Ya Rabb, jangan Kau jauhkan aku dariMU
Pimpinlah aku, didiklah aku


"Apabila manusia ditimpa kemelaratan, manusia berdoa kepada Tuhannya dalam keadaan bersungguh-sungguh kembali kepadaNYA. Kemudian apabila diberi ruang mengecapi rahmat daripadaNYA, tiba-tiba satu golongan di kalangan mereka mempersekutukan Tuhan"
(Ar-Rum: 33)


Bila kesusahan, kesempitan, kemelaratan bersilih-ganti kamu bersujud!
Bila kesenangan, kelapangan, kenikmatan bertimpa-timpa kamu lalai!
Mana boleh begitu! Astaghfirullal'azim, aku lemah Ya Rabb.

Allah menguji samada kamu di situasi senang atau sukar. Jangan lalai. Beware.
Allah dah remind dalam Surah An-Nisa: 71
"Wahai orang-orang yang beriman, berjaga-jagalah kamu"

.::Muhasabah Mode::.

Wednesday, October 13, 2010

Ukiran kenangan SKSK~

Perkongsian dalam kereta sangat terkesan. Hanya berdua. Berbicara dari hati ke hati dengan seorang yang bergelar abah tidak dapat diungkapkan dengan aksara. Alhamdulillah~ Ya Rabb, Engkau kurniakanku seorang insan yang terbaik. Dari soal remeh temeh hingga ke soal rumah, kereta, kerjaya, semua diadun bersama dalam diskusi sepanjang perjalanan ke Sungai Petani.

Pesan abah:
Kita bekerja perlu dengan hati. Ikhlas. Kerja & tanggungjawab kita perlu jalankan dengan sebaiknya. Laksanakan apa sahaja yang diberi dengan senang hati. Jika tiada hati, kita tidak mampu melaksanakan sesuatu kerja dengan baik. Terbeban!

Saling membantu juga kunci dalam kerjaya seorang guru. Kadang-kala kita tidak perlu berkira dengan rakan sekerja. Kerja kita dah selesai, tiada salahnya kita bantu selesaikan tugas rakan lain.Mereka akan rasa dihargai. Menghargai agar dihargai.
Majlis paluan berundur~
~Banner buat yang dirai~

Dirancang teliti oleh guru-guru SK Sri Kulim. Hebat. Rapi. Besar-besaran. Belum pernah lagi ada majlis persaraan, dijalankan di sekolah sehari suntuk ditambah dengan jamuan suprise (makan tengah hari) di rumah cikgu yang diraikan. Disusuli pula dengan lawatan hebat ke Sabah nun jauh di Bumi Borneo selama 3 hari 2 malam beserta sambutan hari lahir yang ke 56.

Subhanallah~ Sungguh! Aku amat berterima kasih atas kenangan terakhir yang mereka ukirkan buat abah bagi meletakkan titik noktah dalam perjalanan kerjayanya. 9 Oktober 2010 merupakan tarikh istimewa buat abah. Mungkin abah adalah insan yg sememangnya istimewa buat mereka. May Allah showers HIS blessing towards us~ ameen.
Moga Allah limpahkan nikmat kesihatan, kesabaran, kekuatan buat abah hingga akhirat inshaa allah. Ku mohon Allah titipkan kekuatan, kesabaran, semangat, dedikasi, wibawa seperti abah untukku sambung perjuangannya sebagai insan bergelar guru.

Memetik ucapan Ust Mohsin di majlis paluan berundur:
Pak Din adalah Penolong Kanan Pentadbiran di SKSK tetapi cara beliau bekerja tidak seperti beliau berjawatan tinggi. Kita yang bekerja dengannya terlupa yang beliau adalah PK. Sifat mesranya, wibawanya, ramahnya dirasai oleh kita.
~Perarakan masuk bagi yang dirai~

~Band Sekolah mengalunkan lagu 'Jangan Tinggal Daku' semasa sesi bersalaman dengan pelajar SKSK~

Birthday~ 9th October 2010


Sajak nukilan Cikgu Suhaimi untuk abah sengaja kutitipkan disini:
Biarlah air itu mengalir...
Terpahat segala kenangan pada batu...

Selamat tinggal semua...
Selamat tinggal segala dan wadah...
Selamat tinggal sekolah!


p/s 1: Maaf, entri ini lewat dipos. Minggu tersebut sangat sesak dgn pelbagai urusan juga kekangan
~ such a hectic week =)
p/s 2: Abah dah boleh selalu dating dengan mama. Alhamdulillah~ pray for their happiness!

Sekadar selingan

Siapa kata Malaysia tiada musim? Malaysia memang ada banyak musimnya. Bila datang musimnya, memang ada di depan mata, memang terdengar di cuping telinga, lepas satu...satu yang datang. Apa musim yang ada di Malaysia ya? Hmmm...
Musim buah
~musim durian, musim rambutan, musim manggis
Musim iklim
~musim hujan, musim tengkujuh, musim panas
Musim kenduri kahwin
~selalunya cuti sekolah, penuh kad undangan dalam kotak surat, pelbagai juadah menanti
Musim ibu mengandung
~penuh hospital di Malaysia dengan ibu-ibu hinggakan tak cukup katil. Jika baby comel dah disahkan sihat, ibu dan baby dah dibenarkan pulang ke rumah
Musim tanah runtuh
~di sini tanahnya runtuh, disusuli pula di tempat lain
Musim kemalangan di jalan raya
~kalau libatkan bas, bulan tu bertimpa-timpa berita keluar berkenaan tentang kemalangan bas
~kalau libatkan kereta, bulan tu bersusun-susun berita di akhbar mengulas tentang kemalangan kereta
Kesimpulannya, memang banyak musim di Malaysia.
Apapun, segalanya qada' (ketentuan) dari Allah.
Sengaja berfikir mengaktifkan minda (activate the sense of humour)

p/s: Entri ini hanya selingan bukan niat untuk merasa seronok atas kesengsaraan orang lain, maaf~
Astaghfirullah

Tuesday, October 12, 2010

Bertindak segera

Jika digunakan sesuatu itu ke arah kebaikan, ia akan mendatangkan manfaat buat si pengguna. Sebaliknya juga mungkin berlaku. Internet: jika digunapakai dengan berhemah, pasti impak positif bakalan menyusul. Berdiskusi mampu membuka mata yang terpejam, membuka minda yang tertutup, membuka mulut yang membisu, membuka hati untuk menerima sesuatu yang baru. Setiap individu ada idea & pendapat masing-masing kerana kepelbagaian & variasi sumber ilmu diperoleh. Tidak salah untuk mendengar & mengetahuinya. Buka minda & berfikir. Allah suka hambanya yang berfikir.
Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik (Surah Nahl: 125)
Katakanlah (wahai Muhammad) perhatikan dan fikirkanlah apa yang ada dilangit dan di bumi. Dalam pada itu segala tanda dan bukti (Surah Yunus: 101)
Memetik satu persoalan yang ditimbulkan oleh seorang adik yang sedang mencari & mengenal cinta Allah:
Apa yg membuatkan akak selalu kaitkan hidup ni dgn agama?
Sukar untuk menerangkan secara jelas. Unik cara Allah mendidik hambanya. Kenapa unik? Kerana Allah adalah Tuhan, Pencipta Yang Terulung, Maha Berkuasa, Maha Mengetahui. Dia tahu apa yang sesuai untuk si A & si B. Begitu juga Allah mendidik diri ini. Alhamdulillah, Allah memberi nikmat Islam sejak lahir. Jangan siakan. Mengenali Allah adalah suatu kewajipan sebagai seorang yang bergelar Muslim (beragama Islam). Bagaimana mengaku muslim tetapi tidak kenal siapa Allah? Jadi bagaimana sekarang? Terus belajar & mengkaji. Macam sukar bunyinya. When there is will, there is a way! Jika hati tidak mahu, disuruh menulis SATU perkataan dirasakan amat sukar, tetapi jika hati kata mahu...satu karangan hingga 5 muka surat penuh boleh disiapkan dengan senyuman!
Mahu tahu tentang kasut, jangan pula bertanyakan pada jurujual di gedung pakaian. Dia tidak tahu apa-apa tentang kasut!
Jika mahu mengenali Allah & agamaNYA, maka pergilah mencari di tempat yang sepatutnya seperti kuliah agama, ceramah agama, pengajian Al-Quran dan lain-lain yang berkaitan. Di sana kita mampu mengaitkan segalanya ttg agama. Ilmunya sangat istimewa. Ilmu si penceramah sangat tinggi. Sangat mengagumi ustaz ustazah. Moga ustaz ustazah di seluruh dunia terus kuat menyampaikan ilmu, inshaa allah. Mereka mampu menyampaikan ilmu dengan penuh hikmah. Jangan malu! Kenapa perlu malu? Sila...Allah menjemput & memberi hidayah pada hambanya yang istimewa. Siapa??! Kita! Ya, kita!

p/s 1: Harap menjawab persoalan kamu ya adikku...if not, do reply this entry. Ini entri kak yg terbaru khas buat kamu!
p/s 2: Jom, bertindak untuk mengenali & mencintai Allah!

~May Allah showers HIS blessing towards us, inshaa allah~

Thursday, September 30, 2010

Sujud kepadaMU

Segala puji-pujian ku tujukan buatMu Ya Allah. Terima kasih atas nikmat yang dilapangkan buatku dan semua sahabat-sahabatku. Terima kasih buat mama dan abah yang selama ini membesarkan aku dengan segala daya. Inshaa allah dengan rezeki daripada Allah ini akan ku balas segala jasa kalian. Ya Allah, ku mohon dariMu agar meluaskan pintu rezekiku dan Kau makbulkan doaku. Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. Bersyukurlah wahai diri kerana Allah maha pemurah lagi maha penyayang.

p/s: wahai diri, jangan berkira dengan Allah kerana Allah selalu ada buatmu. Syukran kathir buat yang sudi memberi kekuatan & sokongan di saat temuduga berlangsung. Pengalaman yang mencabar & terkesan.

Saturday, September 4, 2010

Kisah Faizal & Azwan Episod 5

Apa kisahnya hari ini? Hari terakhir sebelum bercuti bagi sambutan Hari Raya Aidul Fitri 1431H bersamaan hari Khamis 2 September. Alhamdulillah, pembelajaran berlangsung seperti yang dirancang. 2 Mujahid makin aktif di hari terakhir persekolahan. Faizal sudah dapat dikawal. Alhamdulillah.
Hari ini hati Azwan pula bakal ditawan.
Inshaa allah, ku mohon bukakan hatinya Ya Rabb.
10 minit permulaan semua memberi tumpuan. Minit seterusnya semuanya sudah 'ke laut'. Sabar je la...
Senyum terukir.
"Sapa kata jadi cikgu ni senang?"
Lembaran kerja (worksheet) diedarkan kepada semua. Mereka teruja dengan gambar yang terlukis di lembaran itu.
"Semua dah dapat ke belum? Yang belum dapat ambil kat cikgu ni..."
Tiba-tiba Faizal mendekati.
"Cikgu, tolong saya...macamana nak buat ni cikgu..saya tak faham..."
"Ok..ok..macam ni...kamu bulatkan gambar yang buat aktiviti tolak dan tarik. Faizal pandai bulatkan tak?"
"OOo..bulatkan ja...macam ni kan cikgu?"
"Ha...betul..macam tu la.."
Subhanallah. Jika sebelum-sebelum ini, ayat yang keluar dari mulut Faizal: "Cikgu, tak payah buat boleh tak? Saya penat la cikgu". Kini telah berubah. Faizal orang pertama datang bertanya. Ya Allah, sungguh. Aku bergantung sepenuhnya kepadaMU dalam segala hal.

Azwan memandang di sisi. Mungkin faham tanpa bertanya. Beberapa minit kemudian, dia datang...
"Cikgu, macam ni kan?"
"Betul...macam tu la...Kelas, cepat jawab. Tengok, Azwan dah siap pun ni" Sengaja memuji.
"Mana buku tulis? Tampal dalam buku ye..."
"Ala...cikgu, buku saya takdak...saya takdak duit nak beli". Faham benar. Alasan biasa darinya. Dah di akhir tahun tiada buku? Tiada buku boleh menyebabkan guru menjadi marah. Sabar.
"La...mana pi pula buku kamu?" Otak ligat mencari idea bagi mengelakkan dia mengganggu kawan lain siapkan kerja. Tersengih Azwan.
"Ok, mai sini dekat cikgu. Kamu duduk sebelah ni tolong cikgu semak kerja kawan ni...jawapan ni betul tak?" Azwan bijak, petah berkata dan lancar membaca. Tidak seperti beberapa sahabat lain yang tidak pandai lagi membaca dengan lancar. Azwan makin akrab denganku.
"Baju raya Azwan warna apa?"
"Hmmm...warna kuning"
"Faizal, baju raya warna apa?"
"Baju saya warna biru cikgu, biru tua" Tersenyum memberi jawapan.
"Dapat duit raya tak?"
"Faizal dapat banyak cikgu!" kata Azwan.
"Ha...dapat duit raya, tak mahu beli mercun ye..." Sambil tangan mengusap kepala keduanya.
"Ok cikgu..."
Cuti 2 minggu. Moga kamu berdua baik-baik ye. Jangan main mercun. Ya Allah, peliharalah mereka & jauhkan mereka daripada bahaya dan bencana. Bersambung...

.::Teruskan tadhiyyah dalam proses tarbiyyah::.

Friday, September 3, 2010

Kisah Faizal & Azwan Episod 4

Melangkah ke kelas 2 Mujahid untuk kali ke seterusnya. Hati berharap moga Allah memudahkan setiap urusanku menjalankan proses tarbiyyah kepada mereka. Kelas pertama di awal pagi. Semua masih berpakaian kemas dan segak. Comel semuanya. Faizal juga. Sambil meletakkan buku di atas meja. Telinga terdengar perbualan Faizal dan Azwan.
"Cikgu, Faizal pakai kasut baru hari ni tapi dia tak reti ikat tali kasut ni..hahaaha"
Ngomel si sahabat sambil mengikat tali kasut Faizal yang duduk di atas kerusinya. Ketawa berselang-seli antara mereka. Faizal tersipu-sipu. Perlahan kakiku melangkah ke arah mereka.
"Ishhh..yang nak tolong ikat pun tak reti..camana nie...hehe terbuka talinya ni..."
Gurauku membalas ngomelan tadi.
"Mai sini cikgu ikatkan tali kasut kamu ye..."
Faizal yang masih duduk di atas kerusi sejak tadi malu-malu. Tanganku memegang tali kasut dan ikatnya dengan kemas. Faizal tersenyum. Comel. Anak yatim. Allahu akbar.
Bersambung...

.::Teruskan tadhiyyah dalam proses tarbiyyah
::.

Thursday, September 2, 2010

Kisah Faizal & Azwan Episod 3

Bulan Ramadhan semua berpuasa. Pelajar rata-ratanya bermain di bawah foyer bangunan. Waktu pengajaran Sains sebaik saja waktu rehat tamat. Dalam perjalanan menuju ke kelas 2 Mujahid, mata ternampak Faizal dari jauh. Hati berkata:
"Haa...itu kan budak yang berbual denganku pasal ayahnya yang baru meninggal tu. Dia nak lari la tu...". Bisik hati kecil.
Tapi, ramalan itu meleset 100%. Faizal datang menghampiri dan berkata:
"Cikgu, saya nak tolong bawa buku cikgu boleh tak?"
Subhanallah. Berbunga mekar hati ini. Dia yang masa kelas pertama sangat tidak menghormatiku sebagai guru. Cakap endah tak endah. Selepas berbual walaupun sekejap dalam kelas PSV, diberi sedikit perhatian walaupun tidak seberapa. Dia telah berubah sangat mendadak. All praises be to Allah. Bersambung...

.::Teruskan tadhiyyah dalam proses tarbiyyah
::.

Wednesday, September 1, 2010

Kisah Faizal & Azwan Episod 2

Melangkah masuk ke kelas 2 Mujahid untuk kali kedua. Pendidikan Seni Visual atau lebih mudah pelajar menyebutnya, PSV. Setelah mengenalpasti beberapa orang pelajar yang hyperactive semasa kelas sebelum ini, Alhamdulillah...kawalan kelas lebih baik berbanding sebelumnya. Kena tackle yang paling aktif tu dulu. Mereka melakukan sesuatu supaya kita marah. Perhatian. That's the main point. Ok. Cikgu akan bagi perhatian kepada kamu. Hope, you can give cooperation.

Faizal & Azwan. Mereka sangat
energetic. Sentiasa menjadi ketua dalam kebisingan yang berlaku di dalam kelas. Sepanjang kelas berlangsung. Alhamdulillah, everything was under controlled. Cuma Faizal & Azwan, keletah mereka makin menjadi. Mahukan perhatian. Saya ambil tindakan untuk berbual ketika mereka menyiapkan tugasan mewarna. Berbual tentang diri dan keluarga. Suaikenal.

Kali ini fokus pada kisah Faizal
. Dia comel walaupun sedikit comot kerana kemiskinan. Kecil ja budaknya.
Innocent. Talkative. Anak bongsu, mempunyai abang yang sudah bekerja. Ibunya bekerja di kantin manakala ayahnya baru meninggal dunia 1 Ramadhan yang lalu. Masih baru. Katanya disebabkan penyakit lelah dan jantung. Melihat dalam matanya tiada riak sedih atau hiba. Masih budak mungkin. Tiada perasaan yang wajar digambarkan ketika berkongsi. Kuatnya dia. Inshaa allah...moga Allah bantu dalam setiap urusan hidup kamu di dunia & akhirat ye Faizal. Selesai berbual. Tugas mewarnanya juga siap serentak. Tersenyum si Faizal. Bersambung...

.::Teruskan tadhiyyah dalam proses tarbiyyah::.

Kisah Faizal & Azwan

Melangkah masuk ke kelas 2 Mujahid, hati telah disetkan agar neutral tanpa meletakkan sebarang spekulasi awal tentang kelas ini. Biarlah seteruk mana pun pelajarnya, biarlah senakal mana pun mereka. Neutral. Selama 15 minit perkenalan. Senyuman tersungging di bibir. Hmmm...inilah pelajarnya. Alhamdulillah. Pelajarnya tidak ramai. Hanya 24 orang tetapi aktifnya mereka ibarat 48 orang. Berganda.
Moga Allah titipkan aku kesabaran dan kekuatan untuk mendidik mereka.
Mereka dahagakan perhatian dan ilmu.
Ya. Cikgu akan tolong kamu.
Saya tahu kamu pelajar yang baik.
Kita belajar sama-sama ye =)
Bukan mudah. Pelajar sekolah rendah di kelas agak ke belakang, fokus belajarnya hanya di 10 minit awal. Ya. Kamu perlu kuat wahai hati yang mengharap redha Allah. Be strong!
Hanya secebis butiran pengalaman yang ingin dikongsi sepanjang menjadi guru ganti. Inshaa allah jika ada kisah menarik, entri ini bakalan bersambung. Kisah Faizal & Azwan~

.::Teruskan tadhiyyah dalam proses tarbiyyah::.

Tuesday, August 31, 2010

Kehidupan dunia ibarat memandu sebuah kereta

Analogi mudah.
Menjalani kehidupan di dunia ibarat memandu sebuah kereta. Sebuah perjalanan mesti ada tempat untuk dituju. Halu tuju yang tepat. Misalnya stesen minyak, rumah di kampung mahupun kedai makan. Pemandu harus fokus supaya selamat. Konsep yang sama dengan kehidupan. Hidup juga perlu bermatlamat. Perlu yakin apabila melangkah di atas muka bumi yang penuh dengan pancaroba dunia dalam mengejar redha Allah.

Melangkah masuk ke dalam kereta si pemandu perlu yakin dengan diri. Berusaha supaya tidak lalai dalam mengendalikan sebuah mesin. Tawakal pada Allah dalam memulakan perjalanan. Sebuah kereta mempunyai cermin belakang supaya pemandu dapat melihat ke belakang. Kehidupan juga begitu. Kita sebagai manusia biasa harus melihat masa lampau kita dengan mengambil iktibar apa yang telah berlaku. Baik dijadikan contoh, pahit dijadikan pengajaran. Perlu untuk melihat ke belakang supaya hidup lebih baik dari hari ke hari.

Cermin sisi juga penting untuk melihat kiri dan kanan si pemandu supaya kita menjaga hubungan baik dengan pemandu-pemandu lain. Menjaga keselamatan di kiri dan kanan. Hidup di dunia ini bukan keseorangan tetapi perlukan orang di sekeliling untuk saling melengkapi. Hidup bekerjasama di atas dunia. Tidak boleh leka dalam setiap minit ketika memandu. Kemalangan perlu dielakkan. Begitu juga dengan kehidupan. Tidak boleh leka dalam setiap tingkah. Semuanya harus dalam redha Allah. Buat apa yang Allah suka, jangan buat apa yang Allah tak suka. Mudah menuturkan tetapi susah untuk diaplikasikan. Inshaa allah, Allah Maha Mengetahui & Maha Penyayang. Allah is the best creator~

Wednesday, August 18, 2010

All praises be to Allah, The Best Creator, The Best Planner

Malam ke-9 Ramadhan
Alhamdulillah, all praises be to Allah. Petang tadi abah balik bawa berita bahawa guru ganti diperlukan di sekolah X. Allah buka pintu rezeki untukku di bulan yang penuh barakah ini. Syukur. Tapi, persediaan untuk ke sekolah esok...kosong! Nothing! including mentally and physically. Allah...


Allah ada perancangan buatmu wahai mujahidah Islam. Jangan dikira gaji yang bakal diterima tetapi kiralah bagaimana kamu ingin memperbaiki dirimu menjadi sang murabbi. Mendidik bukan mudah. Buka minda, buka hati.
Beri peluang untuk diri terus bermujahadah dalam mencari redha Allah
Beri peluang untuk diri mengenal Allah
Beri peluang untuk diri mengenal diri sendiri
Beri peluang untuk diri memperbaiki diri
Beri peluang untuk diri mengenal orang di sekeliling

Jangan mudah melatah
Jangan mudah menyerah sebelum kalah
Umat Islam harus yakin, harus kuat dengan cabaran baru
Allah buka pintu rezeki dan nikmatsupaya kamu bersyukur dan terus menambah amalan dan ibadahmu padaNYA bukan menjadikan alasan sibuk dengan tugas atau nikmat yang diberi untuk kurangkan amalan yang sedia terlaksana sebelum ini. Inshaa allah...amanahMU kuterima dengan hati yang yakin, teguh dan kukuh Ya Rabb. Ku harapkan kekuatan, kesabaran, keyakinan dariMU untuk menghadapi hari-hari yang baru buatku esok dan seterusnya.

p/s: refresh balik kenangan semasa praktikum awal tahun yang lalu...hmmm...tapi ini sek rendah...kamu kuat ya, kamu pasti boleh inshaa allah~

Monday, August 16, 2010

90% daripada 100%

Isnin bersamaan malam ke-7 Ramadhan 1431H
Alhamdulillah, Allah masih memanjangkan usia kita untuk berada dalam bulan Ramadhan yang barakah. Ingin berkongsi tazkirah selepas tarawih oleh Al-Fadhil Ustaz Othman yang kurang upaya. Kakinya dipotong akibat diabetes. Pengisian yang sangat bermakna buat semua hati yang datang berhimpun di Masjid Kilang Lama. Mabruk buat ahli jawatankuasa masjid atas setiap aktiviti sepanjang Ramadhan tahun ini. Moga kalian memperoleh barakah daripada Allah, inshaa allah.

Sesi tazkirah diselitkan dengan hadis, kalamullah dan pelbagai ilmu Islam. Hati ini terkesan dengan teguran dan penegasan yang beliau perkatakan di minit awal tazkirah.
"Ana berkesempatan berkunjung ke bazar Ramadhan di Kuala Lumpur kelmarin. 90% daripada pengunjung wanita di sana tidak menutup aurat. Hanya 10% daripadanya menutup aurat dan menghormati Ramadhan yang mulia ini. Apa yang berlaku sebenarnya? Berpuasa di bulan Ramadhan tetapi tidak menutup aurat. Tidak wajibkah menutup aurat? Adakah mahu mencabar Allah swt?"
Allahu akbar! Hati berdegup laju. Air mata bergenang dan mengalir mendengar kata-kata Al-Fadhil Ustaz. Ya Allah, hati ini malu mendengar teguran itu. Mungkin kerana diri ini juga seorang wanita. Tetapi, bagaimana dengan 90% wanita di luar sana? Apakah perasaan mereka? Malukah? Ingin berubahkah mereka?
Allah berfirman,"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya"(An-Nuur 24:31)
Ya Allah, aku berusaha sedaya upaya memegang arahanMU itu. Moga Kau tetapkanlah hatiku serta muslimah di luar sana untuk terus bermujahadah dan istiqamah. Ya, bukan mudah untuk melaksanakan perintah ini. Tudung, skaf, sarung tangan, sarung kaki. Logik akal dan tafsiran minda mengatakan menutup aurat adalah merimaskan, menyusahkan, leceh, panas dan sebagainya. Tetapi sebenarnya nikmat di sebalik arahan itu sangat besar. Bak kata orang, ubat sememangnya pahit tetapi pahit itulah penawar. Ada habuan yang baik menanti selepas itu dengan izin Allah.

Ya Allah yang Maha Pemurah...bantulah kami istiqamah dalam menjaga aurat kami Ya Rabb. Dugaan dan hasutan di dunia ini sangat banyak. Jauhkanlah kami daripadanya. Kami lemah Ya Allah. Kami da'if Ya Allah. Berikanlah kami kekuatan untuk terus memelihara aurat kami. Jauhkanlah kami daripada api nerakaMu.

Wahai wanita, Islam adalah agama yang sangat indah. Islam meletakkan wanita di taraf yang tinggi tetapi jangan sesekali kamu menurunkan taraf itu. Ramadhan Kareem~ Berfikir dan muhasabah.

Thursday, August 12, 2010

Malam ketiga di bulan barakah

Malam ketiga berjalan seperti malam sebelumnya tetapi sedikit berbeza kerana ada tazkirah diselitkan hampir sejam. Subhanallah...mekarnya hati ini melihat umat Islam berkumpul dalam rumah Allah pada bulan penuh barakah tadi. Penuh. Masjid Kilang Lama (Kulim) penuh dengan muslimin muslimat yang menghargai Ramadhan kali ini. Allahu Akbar!

Syukur ke hadrat Allah melihat hati-hati yang berkumpul kerana dambakan redhaNYA. Tidak kira usia; dari kecil hingga besar, dari muda hingga tua, dari remaja hingga lanjut usia memenuhi ruang masjid. Tiada masalah bising atau ganggu solat dengan kehadiran anak-anak itu kerana yang datang sememangnya ada hati dengan Islam, Al Quran dan solat. Biasalah jika kanak-kanak berlari dan bermain tapi tidak keterlaluan bisingnya. Alhamdulillah. Mereka sudah dilatih menghormati masjid. Mabruk buat ibu ayah yang mendidik kalian.

Pengisian selama sejam memang berbaloi. Semua jemaah menadah telinga mendengar tazkirah. Moga Al-Fadhil Tuan Guru Haji Sidek Noor sentiasa dirahmati Allah atas perkongsian ilmu yang bermanfaat. Dalam majlis ilmu (tirai dibuka). Anak kecil akan terselit di antara si ayah bagi sesi tazkirah. Mata terpandang seorang pejuang Islam cilik berusia 8 tahun mungkin, dia khusyuk mendengar. Selepas beberapa ketika, keletihan mungkin, tersengguk-sengguk si cilik itu.
Ya Allah, kuatnya semangat dia untuk menghadiri majlis ini. Kau titipkanlah semangat juang buatnya supaya dia bakal memperjuangkan agamaMU kelak. Inshaa allah.
Masih di awal Ramadhan. Moga semangat kita untuk beribadah terus membara dalam mengejar barakah daripadaNYA. Mungkin Ramadhan kali ini adalah Ramadhan terakhir buat kita. Beribadahlah sebanyak-banyaknya. Allah tawarkan pahala yang melimpah ruah untuk kita. Jom sertai pesta ibadah 1431H. Inshaa allah =)

Wednesday, August 4, 2010

Ramadhan Kareem

Terasa sudah lama tidak berpuasa penuh bersama keluarga di kampung. Berjihad mencari ilmu selama 5 thn kebelakangan susah benar menyambut Ramadhan bersama mereka. Alhamdulillah, Ramadhan 1431H Allah memberi peluang itu. Moga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Akan ku penuhi tiap masa dengan ibadah kerana Allah janjikan pahala yang berlipatganda. Inshaa allah.
Rindu pada Ramadhan di UPSI...
Berbuka ala kadar. Cukup untuk perut diisi. Tidak mewah.
Bahagia di samping sahabat. Sahabat seperjuangan, sahabat usrah, sahabat dalam persatuan.
Tarawih di dataran kolej beramai-ramai.
Khusyuk bersama jemaah memenuhi gelanggang badminton.

Alunan suara sahabat Rakan Surau yang mengimami solat yang syahdu.

Tadarus selepas tarawih bersama mujahid mujahidah yang dambakan redha Allah.

Bertukar tempat untuk solat terawih. Surau Annur di kampus utama jadi sasaran.

Walau sibuk dengan tugasan harian sebagai mahasiswa, Alhamdulillah...Ramadhan diraikan dengan sebaiknya dengan niat mencari redha Allah. Inshaa allah jika diizinkan Allah, masih berpeluang utk merasai nikmat dalam bulan Ramadhan kali ini. Ahlan Ya Ramadhan. Akan kusambutmu dengan sebaik-baiknya. Ramadhan Kareem~

Sunday, August 1, 2010

Entri yang ringkas

Hati ini makin gundah, makin gelisah. Esok, 2hb sesi temuduga GST. Ya Allah, ku mohon dimudahkan urusanku. Tidak mampu mengukir senyum dengan hati.
Ya Allah, kumohon titipkanlah ketenangan, kekuatan dan keyakinan buat diri ini menghadapi hari esok...
Buat sahabat yg lain...mesti tertunggu-tunggu khabar dariku. Ya, nanti kita kongsi bersama apa yg berlaku. Inshaa allah tetapkan keyakinan pada Allah. Orang lain tidak tahu apa yg kamu rasai sekarang... Senyumlah...andai ia mampu menyenangkan hatimu yang kalut =)