Thursday, December 2, 2010

Wanita itu memandu

Wahh, tengok tu...perempuan yang drive! Hebat!
Itu dialog biasa wujud di kalangan kita. Bangga atau sindir? Dua intonasi dan situasi yang berbeza. Buka minda, buka mata, buka hati.

Mempelbagaikan sudut pandang
Pelbagai bentuk buah fikiran yang wujud. Tidak salah dan jangan menyalahkan. Jom menyelak persepsi dari sisi pandang yang lain.
"Kenapa wanita (atau dikecilkan skop kepada muslimah) memandu kereta? Alaa...bawa motosikal sudah la..."
Bukan kerana demand atau berlagak tetapi situasi tidak sesuai untuk seorang muslimah memandu motosikal dalam jarak yang agak jauh. Kecelakaan mungkin boleh berlaku. Dalam mengelakkan situasi yang boleh membuka aib seorang wanita seperti kemalangan. Jika berkereta, aib mungkin boleh dikurangkan. Misalnya angin kuat, hujan juga kemalangan.

Islam menggalakkan umatnya untuk membangun dan berkembang. Orang Islam tidak boleh lemah.
Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati (3:139)
Inshaa allah, mohon agar tiada riak dalam diri kerana apa yang dimiliki adalah daripada Allah semuanya. Kalau DIA ambil balik, tiada daya untuk menghalang. Alhamdulillah atas segala kurniaNYA. Keyakinan memandu datang dari Allah yang Maha Kuat. DIA memberi kekuatan.

Selingan: Di atas jalan minggu lalu, selisih dengan sebuah kereta yg dipandu oleh Pak Cik Mat yang ajarku memandu. Entah dia sedar atau tidak. "Saya dah pandai memandu, syukran ya pak cik! Inshaa allah pak cik pun dapat aliran pahala dari Allah kerana saya memandu setiap hari untuk mendidik pejuang-pejuang kecil Islam. Moga Allah berikan kesihatan yang baik untuk pak cik dan isteri, ameen."

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers