Tuesday, November 10, 2009

Prebet Sapu


Menghitung sisa-sisa minit yang berbaki sebelum kaki melangkah meninggalkan Tanjong Muallim ini, segalanya di rasakan sangat manis. Setiap hal di ambil kira dalam meniti kehidupan sepanjang 7 semester di UPSI. Salah satunya ialah perkhidmatan prebet sapu. Walaupun tidak dihebahkan secara besar-besaran namun perkhidmatan ini sangat diperlukan oleh penuntut yang tidak mempunyai kenderaan sendiri. Kalau di tanya pada yang bermotosikal atau berkereta semestinya tidak tahu, tidak disenangi atau senang kata (mungkin) menyampah dengan adanya pakcik-pakcik prebet ini.

Berbeza pula kalau di tanya pada yang tiada kenderaan. Pakcik-pakcik ini yang sedikit sebanyak membantu dalam urusan seharian di UPSI. Manakan tidak, kekadang bas UPSI tidak ada bila ia diperlukan dalam masa yang terburu-buru. Misalnya nak ke klinik atau ke pekan. Pakcik-pakcik prebet inilah yang membantu. Walaupun bayarannya tidak menentu tetapi tidak salah kalau saya katakan bayarannya berpatutan dengan kedudukan kita yang berstatus pelajar dan lebih murah berbanding teksi yang ada.

Bagi yang menggunakan perkhidmatan Keretapi Tanah Melayu (KTM), prebet sapu diperlukan untuk sampai ke stesen KTM. Begitu juga daripada stesen KTM ke rumah/kolej semula selepas balik dari kampung. Walaupun seawal jam 3 atau 4 pagi, pakcik-pakcik prebet sapu ni tidak kisah untuk memberi perkhidmatan mereka. Memanglah mereka dapat bayaran daripada penumpang...tetapi cuba buka fikiran kita ke konteks yang lebih besar. Kalau yang mahasiswa, bila sampai je di stesen KTM, kawan dah tunggu di atas motosikal. 5 minit dah sampai rumah. Mahasiswi macamana pula keadaannya? Bukan nak salahkan sesiapa...tetapi inilah realitinya pada yang menggunakan
public vehicle. Siapa yang tolong gadis-gadis ni supaya selamat sampai ke rumah masing-masing sekitar jam 3-4 pagi? Siap bagi nasihat, "kamu jangan naik kereta yang pemandunya India, bahaya, kekadang diorang charge mahal."

Di dalam konteks yang lebih luas, pakcik-pakcik ini membantu anak-anak muda Islam umumnya dalam proses berjihad. Diorang juga mendapat saham pahala! Subhanallah...
Artikel kali ini sengaja ditulis bagi mengingati jasa pakcik-pakcik prebet sapu yang ada di sekitar UPSI.
(*tolong promote sekali nie hehe...)

Untuk adik-adik junior UPSI, carilah pakcik-pakcik prebet yang 'ok' daripada senior-senior kamu ye. Insyaallah, apa-apapun kita letak segala kepercayaan pada Allah...sebab kita tidak tahu disebalik hati-hati manusia.

2 comments:

Unknown said...

Saya ada menyediakan servis prebet sapu area tanjung malim/behrang...
Jgn risau..harge boleh runding..
Isnin - jumaat : malam sahaja
Sabtu & ahad : full day
011-29063938
014-2619692
Nazrin

BAKHTIAR said...

Saya pon baru berjinak2...niat untuk cari rezeki Dan Bantu pelajar..019-3112184...prebet motor pon ok

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers