Tuesday, August 31, 2010

Kehidupan dunia ibarat memandu sebuah kereta

Analogi mudah.
Menjalani kehidupan di dunia ibarat memandu sebuah kereta. Sebuah perjalanan mesti ada tempat untuk dituju. Halu tuju yang tepat. Misalnya stesen minyak, rumah di kampung mahupun kedai makan. Pemandu harus fokus supaya selamat. Konsep yang sama dengan kehidupan. Hidup juga perlu bermatlamat. Perlu yakin apabila melangkah di atas muka bumi yang penuh dengan pancaroba dunia dalam mengejar redha Allah.

Melangkah masuk ke dalam kereta si pemandu perlu yakin dengan diri. Berusaha supaya tidak lalai dalam mengendalikan sebuah mesin. Tawakal pada Allah dalam memulakan perjalanan. Sebuah kereta mempunyai cermin belakang supaya pemandu dapat melihat ke belakang. Kehidupan juga begitu. Kita sebagai manusia biasa harus melihat masa lampau kita dengan mengambil iktibar apa yang telah berlaku. Baik dijadikan contoh, pahit dijadikan pengajaran. Perlu untuk melihat ke belakang supaya hidup lebih baik dari hari ke hari.

Cermin sisi juga penting untuk melihat kiri dan kanan si pemandu supaya kita menjaga hubungan baik dengan pemandu-pemandu lain. Menjaga keselamatan di kiri dan kanan. Hidup di dunia ini bukan keseorangan tetapi perlukan orang di sekeliling untuk saling melengkapi. Hidup bekerjasama di atas dunia. Tidak boleh leka dalam setiap minit ketika memandu. Kemalangan perlu dielakkan. Begitu juga dengan kehidupan. Tidak boleh leka dalam setiap tingkah. Semuanya harus dalam redha Allah. Buat apa yang Allah suka, jangan buat apa yang Allah tak suka. Mudah menuturkan tetapi susah untuk diaplikasikan. Inshaa allah, Allah Maha Mengetahui & Maha Penyayang. Allah is the best creator~

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers