Monday, August 16, 2010

90% daripada 100%

Isnin bersamaan malam ke-7 Ramadhan 1431H
Alhamdulillah, Allah masih memanjangkan usia kita untuk berada dalam bulan Ramadhan yang barakah. Ingin berkongsi tazkirah selepas tarawih oleh Al-Fadhil Ustaz Othman yang kurang upaya. Kakinya dipotong akibat diabetes. Pengisian yang sangat bermakna buat semua hati yang datang berhimpun di Masjid Kilang Lama. Mabruk buat ahli jawatankuasa masjid atas setiap aktiviti sepanjang Ramadhan tahun ini. Moga kalian memperoleh barakah daripada Allah, inshaa allah.

Sesi tazkirah diselitkan dengan hadis, kalamullah dan pelbagai ilmu Islam. Hati ini terkesan dengan teguran dan penegasan yang beliau perkatakan di minit awal tazkirah.
"Ana berkesempatan berkunjung ke bazar Ramadhan di Kuala Lumpur kelmarin. 90% daripada pengunjung wanita di sana tidak menutup aurat. Hanya 10% daripadanya menutup aurat dan menghormati Ramadhan yang mulia ini. Apa yang berlaku sebenarnya? Berpuasa di bulan Ramadhan tetapi tidak menutup aurat. Tidak wajibkah menutup aurat? Adakah mahu mencabar Allah swt?"
Allahu akbar! Hati berdegup laju. Air mata bergenang dan mengalir mendengar kata-kata Al-Fadhil Ustaz. Ya Allah, hati ini malu mendengar teguran itu. Mungkin kerana diri ini juga seorang wanita. Tetapi, bagaimana dengan 90% wanita di luar sana? Apakah perasaan mereka? Malukah? Ingin berubahkah mereka?
Allah berfirman,"Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya"(An-Nuur 24:31)
Ya Allah, aku berusaha sedaya upaya memegang arahanMU itu. Moga Kau tetapkanlah hatiku serta muslimah di luar sana untuk terus bermujahadah dan istiqamah. Ya, bukan mudah untuk melaksanakan perintah ini. Tudung, skaf, sarung tangan, sarung kaki. Logik akal dan tafsiran minda mengatakan menutup aurat adalah merimaskan, menyusahkan, leceh, panas dan sebagainya. Tetapi sebenarnya nikmat di sebalik arahan itu sangat besar. Bak kata orang, ubat sememangnya pahit tetapi pahit itulah penawar. Ada habuan yang baik menanti selepas itu dengan izin Allah.

Ya Allah yang Maha Pemurah...bantulah kami istiqamah dalam menjaga aurat kami Ya Rabb. Dugaan dan hasutan di dunia ini sangat banyak. Jauhkanlah kami daripadanya. Kami lemah Ya Allah. Kami da'if Ya Allah. Berikanlah kami kekuatan untuk terus memelihara aurat kami. Jauhkanlah kami daripada api nerakaMu.

Wahai wanita, Islam adalah agama yang sangat indah. Islam meletakkan wanita di taraf yang tinggi tetapi jangan sesekali kamu menurunkan taraf itu. Ramadhan Kareem~ Berfikir dan muhasabah.

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers