Saturday, November 27, 2010

As a Reminder

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung. ('Ali Imran, 3:104)

"Sikap orang mukmin sesama mukmin yang lain ibarat batu bata pada sebuah bangunan. Satu sama lain kuat-menguat dan sokong menyokong" (Riwayat Muslim)
Saling berpesan-pesan kepada kebaikan
Perubahan fasa dalam kehidupan memerlukan tadhiyyah (pengorbanan) yg optimum. Fasa alam kerjaya memerlukan seseorang yg mampu memikul amanah dgn baik. Namun, dgn hanya mengejar kerjaya semata-mata ia tidak akan dapat mendatangkan kepuasan yang maksimum. Fitrah insan. Perlu diingat; Kejar dunia, kejar akhirat. Kesibukan akan menyebabkan kita lalai hingga terlupa memberi makanan rohani kepada diri sendiri. Sedangkan waktu itulah kita perlukan bimbingan & pimpinan dari Allah untuk menguruskan kesibukan itu sebaiknya. Hablumminallah wa hablumminannas~ Jagalah hubungan dengan Allah & jagalah hubungan dengan manusia. Sukar untuk menjaga hati di sekeliling tetapi jika kita menjaga hubungan kita dengan Allah, Allah akan membantu kita dalam memelihara silaturrahim sesama insan. Inshaa allah
..oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan...(Al-Baqarah, 2:148)
Pastikan waktu diperuntukan buat pengisian rohani & pengajian agama, bukan sekadar bekerja untuk 24jam/hari. Kamu akan hilang arah tuju. Kenapa? Untuk apa? Supaya hati kita hidup. Menghidupkan hati yang juga perlukan pemantapan & peringatan setiap waktu. Inshaa Allah.
"Bekerjalah kamu untuk duniamu seakan kamu akan hidup selamanya, dan bekerjalah kamu untuk akhiratmu seakan kamu akan mati esok hari"
p/s: peringatan buat diri sendiri juga, selamat bermujahadah =D

No comments:

Post a Comment