Thursday, August 12, 2010

Malam ketiga di bulan barakah

Malam ketiga berjalan seperti malam sebelumnya tetapi sedikit berbeza kerana ada tazkirah diselitkan hampir sejam. Subhanallah...mekarnya hati ini melihat umat Islam berkumpul dalam rumah Allah pada bulan penuh barakah tadi. Penuh. Masjid Kilang Lama (Kulim) penuh dengan muslimin muslimat yang menghargai Ramadhan kali ini. Allahu Akbar!

Syukur ke hadrat Allah melihat hati-hati yang berkumpul kerana dambakan redhaNYA. Tidak kira usia; dari kecil hingga besar, dari muda hingga tua, dari remaja hingga lanjut usia memenuhi ruang masjid. Tiada masalah bising atau ganggu solat dengan kehadiran anak-anak itu kerana yang datang sememangnya ada hati dengan Islam, Al Quran dan solat. Biasalah jika kanak-kanak berlari dan bermain tapi tidak keterlaluan bisingnya. Alhamdulillah. Mereka sudah dilatih menghormati masjid. Mabruk buat ibu ayah yang mendidik kalian.

Pengisian selama sejam memang berbaloi. Semua jemaah menadah telinga mendengar tazkirah. Moga Al-Fadhil Tuan Guru Haji Sidek Noor sentiasa dirahmati Allah atas perkongsian ilmu yang bermanfaat. Dalam majlis ilmu (tirai dibuka). Anak kecil akan terselit di antara si ayah bagi sesi tazkirah. Mata terpandang seorang pejuang Islam cilik berusia 8 tahun mungkin, dia khusyuk mendengar. Selepas beberapa ketika, keletihan mungkin, tersengguk-sengguk si cilik itu.
Ya Allah, kuatnya semangat dia untuk menghadiri majlis ini. Kau titipkanlah semangat juang buatnya supaya dia bakal memperjuangkan agamaMU kelak. Inshaa allah.
Masih di awal Ramadhan. Moga semangat kita untuk beribadah terus membara dalam mengejar barakah daripadaNYA. Mungkin Ramadhan kali ini adalah Ramadhan terakhir buat kita. Beribadahlah sebanyak-banyaknya. Allah tawarkan pahala yang melimpah ruah untuk kita. Jom sertai pesta ibadah 1431H. Inshaa allah =)

No comments:

Post a Comment