Wednesday, October 21, 2009

Field Trip to Kuala Selangor

Dalam dua minggu lepas, hari-hari berlalu dengan penuh makna...jadual harian sesak dengan pelbagai aktiviti...mungkin sebab final year kot...semua subjek ada projek. Jom flashback balik satu persatu sebab ana tak sempat nak update on the spot bagi setiap kejadian yang berlaku.

Subjek: Ecologi
Pensyarah Subjek: Dr. Husni
Tarikh: 10 Oktober 2009 (2 hari 1 malam)
Pensyarah Pembimbing: Dr Haniza

Task 1:
Tempat pertama adalah ke Taman Alam Kuala Selangor, Bukit Malawati. Kami perlu selesaikan task pertama iaitu observe lutong, the silver leaf monkey atau nama saintifiknya Trachypithecus cristatus. Such a good experience there! Bukan selalu dok observe binatang ni... dah la lama nk observe tu. Bayangkan 10 orang ahli kumpulan dikehendaki observe pergerakan, perlakuan, sikap si lutong ni dalam masa 1 jam. Lutong ni bukan seekor je..tapi mereka hidup dalam berkumpulan. Lebih kurang macam kera juga la... Kami perlu ikut jejak lutong ni sampai cukup masa yang diperlukan tu...lutong-lutong ni bukan duduk diam je...diorang ni lompat-lompat ke pokok lain. So, kami terpaksalah ikut...kena jejaki diorang supaya tak hilang dari pandangan untuk elak tertukar kumpulan lutong lain yang ada di situ.

Pengunjung dibenarkan beri makanan pada lutong. Spesis lutong ni jinak, tak macam kera. Kalau diorang nak makanan daripada kita, diorang akan hulur tangan tanda 'meminta'. Tak macam kera, diorang ragut terus. Moral value di sini, minta izin dari tuan sebelum ambil/pinjam barang. Lutong pun tahu minta izin. hehehe =)

Ini adalah keunikan spesis lutong. Si baby lutong berwarna emas. Bulunya berbeza daripada lutong dewasa yang berwarna kelabu supaya semua ahli dalam kumpulan tersebut memberi keutamaan kepada si baby dalam keadaan apa sekalipun terutamanya perlindungan. Subhanallah! betapa ciptaan Allah sangat unik dan halus.

Task ke-2: Malamnya, kami ke Kampung Kuantan di Kuala Selangor. Kuantan bukan ada di Pahang je, Selangor pun ada juga.Satu lagi ciptaan Allah yang sangat unik. Kelip-kelip atau fireflies sangat terkenal di kawasan ini. Lampu kelip-kelip yang kita pasang masa hari raya tu mengaplikasikan kelip-kelip yang sebenar. Dulu ada iklan tentang bekalan elektrik di tv pasal kelip-kelip. Penggambarannya di buat di sini dengan kerjasama pihak TNB. Kampung Kuantan adalah satu-satunya tempat yang terkenal dengan spesis ini. Kawasan ini dijaga rapi tanpa sebarang pencemaran sebab tu sampan digunakan untuk bawa penumpang melihat kelip-kelip di sepanjang sungai. Kelip-kelip tidak suka pada gangguan bunyi dan pencemaran air. Kalau sahabat-sahabat ada masa, pergilah melawat ke sana!

Task ke-3:
Mengkaji pokok bakau di Taman Alam Kuala Selangor.

Setiap pengalaman sangat berharga. Terima kasih buat semua kawan-kawan yang turut serta dalam field trip sepanjang semester ini. Buat adik-adik junior, kamu juga akan berpeluang untuk merasai pengalaman sebegini juga insyaallah. Biology is a wonderful course at UPSI!

2 comments:

andalusia said...

no lah..mathematic is the most wonderful course..hehe

Asrari said...

thx for visiting, andalusia...that's why I've said Biology is wonderful course not most wonderful because I don't know about other courses =)

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers