Thursday, August 4, 2011

Buku, Pensel, Pemadam

Budaya: Malas
Malas ke sekolah, malas belajar, malas mendengar nasihat a.k.a leteran guru, malas menulis, malas menjawab soalan guru. Mudahkan cerita, datang ke sekolah disebabkan suruhan ibu bapa semata-mata. Kalau tidak hadir, akan 'sakit' di'kerja'kan ayah. Makanya, datang jugalah ke sekolah. Namun, dalam seminggu, pasti ada hari ponteng. Beg yang digalas ringan seperti kapas isinya.

Alasannya :
Cikgu, kalau kami bawa macam-macam, nanti hilang...kawan lain ambil. Depa suka pinjam, tak minta, lepas tu hilang macam tu saja...
Begitulah situasinya. Sebagai alternatif, buku latihan, buku contoh soalan semuanya dikutip sebaik sahaja selesai p&p berlangsung. Hinggakan pensel 2B juga disediakan untuk menulis.

Insiden kecil. Subhanallah...gembiranya di hati apabila seorang pelajar yang memang dulunya tidak berminat untuk belajar...tiada pensel, tiada kotak pensel, tiada apa di dalam beg...hanya satu dua jenis buku saja yang ada...tiba-tiba mengeluarkan pemadam daripada poket....subhanallah! Keinginannya sudah ada untuk belajar.
"Ha, dah bawa pemadam..." (alhamdulillah, pujian kepada Allah menyahut di dalam hati). Ya Allah, ku mohon kekuatan untuk mendidik mereka untuk terus mengenali ilmuMU...Bantu diri ini Ya Rabb~
p/s: pembaris juga perlu disediakan barangkali *senyum*

2 comments:

payed said...

wah sonok yew dapat ckg prepare stationary..jimat cost~ hehehe

Asrari said...

apalah sangat harga pensel & pemadam jika dibandingkan dengan kejayaan pelajar dalam pelajaran~

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers