Thursday, June 3, 2010

Wahai hati

Maksud hadith Nabi Sallallahu Alaihi Wassalam:
Sesungguhnya di dalam diri manusia itu ada seketul daging. Apabila daging itu baik, maka baiklah seluruh anggota. Dan apabila daging itu rosak, maka rosaklah seluruh anggota, ketahuilah itulah hati.”
Hadith riwayat Imam Bukhari dan Muslim
Hingga kini aku kuat kerana DIA. Jika DIA redha, aku akan terus begini dan tetap bermujahadah menggapai hidayahNYA. Namun...
tegar hati ini hanya seketika
terkadang hati ini rapuh, letih!
letih dengan dunia yang penuh dengan tipu daya
letih dengan gangguan dan bisikan yang menggoda

letih dengan segala nikmat yang tersedia
letih dengan kelemahan diri yang menggugat
hinggakan...
hati ini tidak mampu bertahan

akal tidak mampu melawan
Kami tidak baik, tetapi kami tidak mahu buat jahat
Ya, aku juga manusia normal. Biasa seperti yang lain. Tidak mampu menanggung sesak yang merangkul hati dan diri. Terkadang, gangguan itu bisa ditepis dengan kemas. Terkadang, tidak. Lemah. Gangguan itu menyusahkan. Namun, ku tahu. Ia adalah kayu ukur bagi menguji di mana aku di sisiMU. Ya, aku dhoif. Kadangkala, aku tersasar dari jalan yang pasti.

Bila akal dan hati menyusun kata
bertahanlah wahai hati
'kau' sudah lama bertahan...ya, cukup lama!

jangan biarkan godaan itu mengganggu keyakinan yang 'kau' pegang selama ini

bertahanlah
hingga tercapai impian itu
jangan sekali 'kau' gundah

godaan itu hanya seketika

Yang Maha Mengetahui sentiasa ada
Pengharapan seorang hamba
Ya Rabb,
Engkau tahu segala apa di dalam hati hambaMU. Ku mohon Ya Rabb, titipkanlah kekuatan untukku terus bermujahadah dalam istiqamah keranaMU. Aku tahu dan percaya akan setiap janji-janjiMU. Moga kepercayaan dan keyakinan itu tetap utuh selagi iman menguasai segala. Inshaa allah.
Wahai hati-hati yang percaya pada janji-janji Allah...
tetapkanlah kepercayaan dan keyakinan kalian

jika tersasar dari jalan yang pasti

pusing semula dan balik ke jalan asal

kembalilah...jangan sombong untuk kembali

berusahalah

bermujahadahlah

jangan was-was

yakinlah sepenuhnya

DIA melihat tiap tadhiyyah (pengorbanan) kalian

kerana DIA Maha Mengetahui

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers