Tuesday, June 22, 2010

Bila merasai nikmat, bersyukurlah!

Situasi 1:
Saya: Anim, betul ka dapat masuk UPSI??
Anim: A'a...dapat UPSI. Surat tak sampai lg...semak guna sms ja
Saya: Ooo...anim tak berminat erk dgn kursus tu...hehe mak kata anim nak perbankan islam...betul?
Anim: Hmm...klu ikutkan mmg gitu la...tp apa boleh buat...kawan anim dpt perbankan islam kt UUM
Saya: Tak pa la...rezeki masing-masing...kita jadi cikgu sama-sama ye anim hehe ..............................................
Situasi 2:
Saya: Hana, dah buat semakan utk sambung belajar ka?
Hana: Hmmm...UPU belum keluar lg kak...tapi UPSI, hana tak dapat...sedih betul kak...hmmm..
Saya: Ya ka?? hmmm...mmg x dapat UPSI la ya...?
Hana: A'a...tapi hana minat sangat nk jadi cikgu...dr dulu lagi
Saya: Ya...akak tau...kalau ada rezeki hana buat rayuan ye...
Hana: Inshaa allah, hana tunggu keputusan UPU plak lepas ni...akak tolong doakan hana ya
Saya: Ya..moga allah lancarkan urusan hana, ameen. Jangan sedih ya....
..........................................
Dua situasi hampir sama
Peluang menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dalam mengejar redha Allah di dunia ini. Perjalanan setiap manusia berbeza. Tidak mungkin sama. Apa yang diharapkan jarang sekali diperolehi. Jika nikmat dikecapi, wajib untuk hati bersyukur.

Anim; mahukan yang lain, lain pula yang dapat. Hana; mahukan itu, tidak dapat pula! Ya! Tersirat di situ. Perancangan Allah sangat halus. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat setiap hambaNYA. Oleh itu, bila kita merasai nikmat, bersyukurlah! Jika belum nampak kebaikannya masa kini, masa akan datang pasti terserlah jua. Pasti ada hikm
ah takdir Allah yang tersirat. Bak kata orang, kalau kita tak dapat apa yang kita suka, kita kena suka apa yang kita dapat. Berusahalah mengejar redha Allah dalam apa jua keadaan.

Buat adik-adikku, Allah merancang sesuatu buat antunna. Jangan lupa, DIA maha halus dalam merancang. Terus bermujahadah dalam mengejar cita-cita kalian. Hanya DIA lebih mengetahui apa yang terbaik buat kalian. Stay strong lil sis!!!
Tahniah buat semua yang berjaya melanjutkan pelajaran ke IPTA/IPTS =)

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers