Tuesday, October 12, 2010

Bertindak segera

Jika digunakan sesuatu itu ke arah kebaikan, ia akan mendatangkan manfaat buat si pengguna. Sebaliknya juga mungkin berlaku. Internet: jika digunapakai dengan berhemah, pasti impak positif bakalan menyusul. Berdiskusi mampu membuka mata yang terpejam, membuka minda yang tertutup, membuka mulut yang membisu, membuka hati untuk menerima sesuatu yang baru. Setiap individu ada idea & pendapat masing-masing kerana kepelbagaian & variasi sumber ilmu diperoleh. Tidak salah untuk mendengar & mengetahuinya. Buka minda & berfikir. Allah suka hambanya yang berfikir.
Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pengajaran yang baik, dan berdebatlah dengan mereka dengan cara yang baik (Surah Nahl: 125)
Katakanlah (wahai Muhammad) perhatikan dan fikirkanlah apa yang ada dilangit dan di bumi. Dalam pada itu segala tanda dan bukti (Surah Yunus: 101)
Memetik satu persoalan yang ditimbulkan oleh seorang adik yang sedang mencari & mengenal cinta Allah:
Apa yg membuatkan akak selalu kaitkan hidup ni dgn agama?
Sukar untuk menerangkan secara jelas. Unik cara Allah mendidik hambanya. Kenapa unik? Kerana Allah adalah Tuhan, Pencipta Yang Terulung, Maha Berkuasa, Maha Mengetahui. Dia tahu apa yang sesuai untuk si A & si B. Begitu juga Allah mendidik diri ini. Alhamdulillah, Allah memberi nikmat Islam sejak lahir. Jangan siakan. Mengenali Allah adalah suatu kewajipan sebagai seorang yang bergelar Muslim (beragama Islam). Bagaimana mengaku muslim tetapi tidak kenal siapa Allah? Jadi bagaimana sekarang? Terus belajar & mengkaji. Macam sukar bunyinya. When there is will, there is a way! Jika hati tidak mahu, disuruh menulis SATU perkataan dirasakan amat sukar, tetapi jika hati kata mahu...satu karangan hingga 5 muka surat penuh boleh disiapkan dengan senyuman!
Mahu tahu tentang kasut, jangan pula bertanyakan pada jurujual di gedung pakaian. Dia tidak tahu apa-apa tentang kasut!
Jika mahu mengenali Allah & agamaNYA, maka pergilah mencari di tempat yang sepatutnya seperti kuliah agama, ceramah agama, pengajian Al-Quran dan lain-lain yang berkaitan. Di sana kita mampu mengaitkan segalanya ttg agama. Ilmunya sangat istimewa. Ilmu si penceramah sangat tinggi. Sangat mengagumi ustaz ustazah. Moga ustaz ustazah di seluruh dunia terus kuat menyampaikan ilmu, inshaa allah. Mereka mampu menyampaikan ilmu dengan penuh hikmah. Jangan malu! Kenapa perlu malu? Sila...Allah menjemput & memberi hidayah pada hambanya yang istimewa. Siapa??! Kita! Ya, kita!

p/s 1: Harap menjawab persoalan kamu ya adikku...if not, do reply this entry. Ini entri kak yg terbaru khas buat kamu!
p/s 2: Jom, bertindak untuk mengenali & mencintai Allah!

~May Allah showers HIS blessing towards us, inshaa allah~

2 comments:

payed said...

agak segan apabila memijak kaki ke dalam rumah Allah.. tetapi disambut ngn layanan mesra dari sahabat..kdng2 hati ase berat nk pegi namun kaki ttp melangkah pg..after solat dapat dgr tazkirah.. terima kasih semua..bersyukur ngn rahmatMU..

Asrari said...

Subhanallah~ Allah sayangkan kita. Buktinya dgn semua nikmat yg kita ada skrng. Kadangkala mmg terasa berat untuk buat sesuatu yg Allah suka krn hasutan syaitan & bisikan nafsu yang negatif. Sebab itulah Allah berikan kita akal untuk buat pilihan. Gunakan kata hati, your inner speech. Always choose to be good, inshaa allah. We are matured enough to choose which one is right & wrong =)

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers