Sunday, July 22, 2012

2 Ramadhan

Alhamdulillah, hebat Allah!
Banyak-banyak minggu yang masih berbaki dalam tahun 2012, Allah letakkan nama dalam senarai guru bertugas di minggu pertama bulan Ramadhan. Lega. Input buat pelajar lebih terkesan kerana masih di permulaan, 2 Ramadhan.
Alhamdulillah, hampir 1500 pelajar memberi fokus pada isi pengucapan walaupun separuh daripada angka tersebut adalah non-Muslim. Islam itu universal. Mudah diterima. Inputnya tidak berat. Sekadar tips untuk pelajar lebih bersemangat dan bertenaga untuk terus melangkah ke sekolah setiap pagi. Harap berguna. Antara perkongsian pagi tadi;
"Pada zaman Rasulullah s.a.w, Baginda bersama para sahabat berperang ketika bulan Ramadhan. Malah mencapai kemenangan dalam perang tersebut! Letih berpuasa tidak boleh jadikan alasan untuk tidak membuat kerja harian atau kerja rumah"
Sempat berkempen. Sengaja ingin meraikan kemeriahan Ramadhan.
"Sempena meraikan kedatangan bulan penuh barakah, Cikgu harap semua pelajar lelaki Muslim yang ada songkok boleh pakai ramai-ramai. Tahniah yang dah pakai hari ni...alhamdulillah. Yang lain pun boleh pakai, inshaAllah. Baru nampak hensem! Untuk pelajar perempuan Muslim pula tolong hormati bulan Ramadhan, jaga aurat dan tingkah laku"
Mereka dahagakan kata-kata yang baik, kata-kata yang indah. Diam serta khusyuk mendengar termasuklah pelajar non-Muslim.


p/s: haihhh kamu semua dengar apa yang Cikgu cakap atau kamu tengok Cikgu saja ni? hehehe =P

Saturday, July 21, 2012

Masa berlalu


Sekitar tahun 1994
Dah siap, lengkap berstokin!
Sangat bersemangat nak ke sekolah!
Moga menjadi nisa' solehah harapan mama & abah, ameen.

..............................
Hidup hanya seketika

Friday, July 20, 2012

Ramadhan Kareem

Ahlan ya Ramadhan

Bulan penuh kemeriahan
Bulan pesta ibadah
Bulan penuh keberkatan
Bulan dilimpahi rahmat Allah

...........................
Alhamdulillah~ Ramadhan ketiga =)

Jangan lurus?

Mama : 
Jangan la lurus sangat...pandai-pandai jaga diri ya..dekat luar sana bukan semua orang baik
Kakak : 
Ohhh...macamana ya? Mama dengan Abah ajar Kakak jadi baik ja...tak ajar jadi tak baik...sebab tu tak berapa pandai nak putar belit hehehee =)

..........................
Biasalah, ibu bapa pasti risau akan anak-anak
Fitrah kejadian Allah

Thursday, July 19, 2012

Sejak kecil

tekad di dalam hati...
"Andai tidak mampu membawa dan memimpin abah dan mama ke syurga Allah...
Cukuplah andai tidak menjadi penyebab utama Allah masukkan mereka berdua ke neraka"


Terkesan dengan kisah pada zaman Rasulullah. Seorang anak perempuan yang menjadi penyebab ayahnya masuk ke syurga Allah kerana sangat taat kepada suaminya atas didikan si ayah!

...........................
Wanita itu fitnah dunia
Jaga dirimu wahai nisa' solehah

Kerana Jilbab

Wahai muslimah solehah, tahukah sahabiah kerana jilbab...
  • kita akan lebih dihormati
  • kita akan lebih disayangi
  • kita akan lebih dikasihi
  • kita akan lebih dilindungi
  • kita akan lebih disegani
dan yang pasti kerana jilbab itu kita sentiasa dalam rahmat Allah, inshaAllah. 
Hebat perintah Allah, pasti ada hikmah kan?

p/s: mungkin kerana lain dari yang lain, cikgu bertudung labuh mengajar Biologi, Sains juga Matematik...hmm dare to be different!

Friday, July 13, 2012

Pertama Kali

Suka pada apa saja 'yang pertama'
Masih ingat lagi di hari pertama...
masuk ke tadika di belakang sekolah rendah
menyertai perkhemahan Puteri Islam peringkat Kebangsaan di Kelantan pada tahun 2002
abah katakan mahu tukarkan dari SMK (harian biasa) ke SMKA (berasrama) yang jauh di Alor Setar
melangkah masuk ke pintu gerbang SMKAK bila berpindah untuk Ting. 4 dan 5
tinggal di asrama yang penghuninya sangat ramai berbanding di rumah sendiri
mendaftarkan diri di UPSI juga di kolej kediamannya
dilantik sebagai Naib Pengerusi ke-II PBA UPSI
menjejakkan kaki di SMKPS untuk penempatan guru baru
belajar memandu kereta
bla...bla...bla...(banyak sangat...bakinya, cukuplah di simpan di dalam hati hehehee)
Kenapa masih diingatkan? Kerana perasaan itu sangat unik. Setiap kita berbeza bukan...

p/s: suka perasaan apabila pertama kali bertemu dengan kamu juga! =)

Thursday, July 12, 2012

Rahmat Allah

Abah kata...

Kadang-kadang kita tidur sat saja..dari pukul 1 pagi, pukul 5 dah bangun...tapi dah tak rasa mengantuk..tetapi kadang-kadang, kita tidur dari jam 11 malam, pagi esoknya bangun masih mengantuk...itulah rahmat Allah!