Tuesday, September 20, 2011

Susahnya nak bangun...

Pada jutaan makhluk ciptaannya, langit bumi keseluruhannya...di mana kamu si sisi Allah?
Berfikir dan terus berfikir...
Allah nampakkah di mana kita?
Dengan amalan yang tidak seberapa
Dengan rasa syukur yang hanya boleh dikira...
Apa yang boleh ditambah selain amalan yang memang diwajibkan?
"Kalau boleh, biasakan diri dengan solat malam ya Asrari...kita kuat melangkah di atas Bumi Allah ini kerana solat. Dengan solat malam kita akan makin dekat dengan Allah, kita akan terpelihara, inshaAllah" nasihat yang pernah diterima satu ketika dulu.
Ya, memang mulanya susah. Susah, lama-lama akan jadi mudah! Yakinlah! Kenapa 'alim 'ulama mampu? Kerana mereka menjatuhkan bisikan syaitan yang sentiasa ingin menjauhkan kita dengan Sang Pencipta. Jom, usaha!

Nur Kasih The Movie. Scene yang paling terkesan di hati; scene bangun solat malam.
"Mudahnya nak bangun solat malam!" Itu yang terbisik di hati.
"Ooo... pasti 'alim 'ulama, orang-orang lain pun macam tu kan...senang ja nak bangun...orang lain boleh buat, kenapa kita tak boleh kan?"
Ohhh rupanya tak susah pun nak bangun solat malam! Kunci jam, jam bunyi, bangun berwudhuk & kemudian sujud! Pasti mudah bagi 'alim ulama' melaksanakannya kan...seperti amalan wajib yang biasa orang biasa laksanakan. Ya, betul ia hanya sekadar filem! Tapi tak salah untuk ambil yang baik di situ.

Takkanlah nak ditunggu musibah menimpa baru terngadah nak bangun solat malam kan! Kalau begitu, malunya pada Allah... Upgrading status kita di sisi Allah dengan membiasakan diri dengan amalan wajib dan menambahbaik diri dengan amalan sunat, jom!

p/s: Tahajud malam meraih cinta Ilahi. Again~ Saya tak baik, tapi saya tak mahu buat jahat

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers