Tuesday, June 14, 2011

Natijah Berbeza

Sungguh, bila kamu makin menjauh...kamu semakin lalai dengan dunia. Mewahnya, mudahnya, nikmatnya dunia silih berganti hinggakan kamu semakin alpa. Tetapi, kamu tidak mampu menyangkal yang jiwa itu semakin jauh dari Allah yang Maha Pengasih.

Sibuk? Alasan itu tidak kukuh. Dulu juga sibuk bahkan lebih sibuk dari sekarang. Mesyuarat petang dan malam hingga ada menjangkau tengah malam. Muhasabah. Betul. Bila kamu menjauh, pastikan kamu mendekat semula. Jangan sesekali terus hanyut dengan dunia yang tiada penghujung. Allah sedang menguji kamu tentang ujian nikmat yang melimpah.
"Dan apabila dibacakan al-Quran, maka dengarkanlah baik-baik dan perhatikanlah dengan tenang agar kamu mendapat rahmat" (Surah al-A'raf: 204)
Betapa kata-kata Allah di dalam al-Quran adalah penenang jiwa. Jangan sekali menidakkannya. Walau tiada kefahaman ayat al-Quran, ia tetap mampu menenangkan jiwa, memudahkan urusan, menggembirakan hati, apatah lagi buat mereka yang memahami setiap bait al-Quran. InshaAllah, itu rahmat Allah. Wahai mujahid mujahidah Islam, teruskan mendekati al-Quran. Dengan istiqamah ia di sisi, InshaAllah segala urusan harian lebih tenang, mudah dan dilancarkan oleh Allah.
"...dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir" (Surah Yusof: 87)

No comments:

Post a Comment