Saturday, February 13, 2010

Sedang 'bercinta'

Alhamdulillah....segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Masih ada ruang untuk menulis di sini lagi. 4 minggu berada di SMKPBG, penuh dengan pelbagai rasa. Setiap pagi, akal perlu bersedia untuk menerima apa saja yang bakal berlaku. Balik kepada tujuan asal. Pencarian redha Allah. Setiap hari ada saja yang berlaku. Kekadang tidak terduga oleh akal. Experience is the best teacher of life =)

Ya, diri ini sedang dilamun 'cinta'. Perasaan itu sedang dipupuk setelah disemai. Bukan mudah tapi bukan alasan untuk mengatakan sukar. Dengan siapa?? Hmmm....dengan pelajar form 1 RKA 1, 1 RKA 2 dan 4 Sains 2. Jika ada perasaan itu, mungkin lebih mudah untuk memberi. Memberi dengan ikhlas. Sungguh, mereka sentiasa dalam fikiran!
Apa yang diorang kena belajar minggu ni ye?
Nak buat aktiviti apa untuk diorang?
Minggu lepas dah ajar topik tu, minggu depan nak ajar apa plak ye?
Hari tu dah bagi teka-teki, minggu ni nak bagi apa plak ye?
Memang, aku sedang 'bercinta'! Ya Allah, bantulah aku untuk meneruskan perjuangan ini. Titipkan sedikit kasih buatku untuk aku salurkan kepada pelajar-pelajarku yang sangat mendambakan ilmu. Bimbinglah aku dalam memegang amanah yang diberi. Ameen.

Form 1 RKA 1 (sains):
Terdiri daripada pelajar selected, aliran agama. Keseluruhan mereka ok. Agak skema. Tak banyak mulut tapi bila laksanakan aktiviti, semua memberi kerjasama yang baik. Lepas ni, mungkin boleh buat aktiviti yang lebih menarik, insyaallah

Form 1 RKA 2 (sains):
Lebih kurang dengan 1 RKA 1, tapi pelajarnya lebih banyak mulut. Belum sempat suruh apa-apa lagi, dah ada yang bagi respon. Kita explain di hadapan, ada ja yang berbual. Tapi, biasalah...baru form 1, masih keanak-anakan. Nak main je...Mungkin lepas ni, teacher's explanation boleh dikurangkan tapi lebih kepada aktiviti.

Form 2 RKA 2 (sains):
very sporting students. Hanya ada 4 pelajar lelaki tapi semua beri kerjasama yang sangat baik. Very impressive! Lepas ini, lebih banyak group activity untuk kalian.

Form 4 Sains 2:
Biology's students. Not bad. Semua menunjukkan perasaan ingin belajar. Diorang dah tahu matlamat belajar selari dengan usia. Bila pelajar dah bersedia, guru pun kena bersedia. Lepas ni, perbincangan dalam kumpulan, presentation, games dan lain-lain akan diaplikasikan untuk kalian. No more teacher's explanation.

Alhamdulillah, pelajar-pelajar yang diamanahkan bukanlah dari kelas yang belakang. Diorang nak belajar...tapi mesti kena dengan cara dan gaya. Maknanya, cikgu dia la yang kena berusaha keras. Hmmmm......Tryin' to be creative? Bagaimana kamu ingin menjadi guru yang kreatif di dalam kelas? How to think out of the box? Create games? Insyaallah, have faith in Him. Allah always be with you, young muslim!

3 comments:

Anonymous said...

Askm,

Just a passerby, searching for the meaning of Asrari. could you enlighten me, since you seem quite knowledgable in this field. :)

Why would I ask such a question?
Because my name is Asrari, but I'm a guy, but when I search for my name in the internet, it seems that my name is more for girls than for guys.(inference from the list of girls bearing our name)

So please do reply. :)

Asrari said...

Waalaikumsalam young man!
I'm not knowledgable person actually. Just an ordinary person who searching barakah from Allah, The All Mighty.

From my previous knowledge, 'Asrari' is an Arabic word which is mean 'My Secret'. It's doesn't matter guys or girls using this name. So, don't worry yea~

Hopefully, my simple explanation may help you young man, Insyaallah =)

Anonymous said...

Hey yea... thats the same thing my Uztazah told me once (a long time ago)
Its nice to share the same name together.. :)

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers