Wednesday, March 17, 2010

Ya Annisa'...


Sejarah mencatatkan kedatangan Islam melalui Nabi Muhammad s.a.w memberikan erti yang cukup besar dalam mengubah nasib dan pandangan terhadap wanita. Wanita pada zaman jahiliyah menerima layanan dan kedudukan yang begitu jelas menghina mereka. Bayi perempuan ditanam hidup-hidup sejurus dilahirkan sebagai tanda membawa kehinaan dan kenistaan sebagai mana dinyatakan di dalam al-Quran surah an-Nahl ayat 58. Dan akibatnya Allah menyebut:
“Apabila bayi-bayi perempuan ditanam hidup-hidup ditanya, kerana dosa apakah mereka dibunuh? [at-Takwir: 9]
Aku tidak pernah lupa pada sejarah itu. Islam sangat hebat! Islam is the best way of life. Alhamdulillah, aku bersama Islam yang sentiasa dalam rahmat Allah. Sesungguhnya, wanita memiliki kedudukan yang mulia dalam Islam. Namun, apabila dinaikkan martabat, jangan pula kamu sendiri merendahkan ia semula!
Lelaki dan wanita berbeza sifatnya
Jika sama, tiada indahnya
Kerana...
Allah ciptakan sesuatu tentu ada nilainya
Wanita...menyusahkan? Merunsingkan? Bukan hanya tentang perkahwinan atau nafsu semata tetapi lebih luas topik bicaranya. Kehidupan. We are unique individuals with unique experiences. Kita lupa akan ketidaksamaan antara lelaki dan wanita yang menyempurnakan sebuah kehidupan. Ciptalah kefahaman di antara keduanya dengan saling memahami. Terimalah kelemahan dan kekurangan yang ada. Memetik bait kata John Gray dalam bukunya:
'Men mistakenly expect women to think, communicate and respond the way men do; women mistakenly expect men to feel, communicate and respond the way women do'

Rujukan:
Islam Sentiasa Releven Membela Wanita oleh Nik Thaqif Nik Ibrahim
Men are from Mars, Women are from Venus oleh John Gray

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Pregnancy tickers