Saturday, April 28, 2012

Teruskan langkahan


Teruskan langkahan...moga ada saja tangan yang sudi memimpin menuju Jannah, inshaAllah~

Wednesday, April 25, 2012

Kenalan Baru

Sementara menunggu pelajar-pelajar berbincang dalam aktiviti berkumpulan, sengaja mendekati mereka. Perbualan agak lama (kira-kira 30minit -1 jam). Great sharing with them, its such a lovely conversation. Dari kiri Mrs. Lai dari Georgetown, Penang bekas akauntan bank, di tengah, adik ipar Mrs. Lai yang datang bercuti dari England bekerja sebagai arkitek (umur mereka berdua dalam lingkungan 77tahun) dan paling kanan Hayat dari Perancis datang ke Malaysia untuk bercuti selama 5 hari (mengembara dalam Asia dalam jangka masa 15hari).

Mrs. Lai: Hey, you can speak English very well, fluently! 
Me: Not really but I'm trying to 
Orang Islam tidak lemah. Kita juga hebat! Bangga mewakilkan diri sebagai seorang Muslim yang mampu berbicara dengan mereka. Kenapa? Pakai tudung litup, berkopiah dan berserban tak pandai cakap Bahasa Inggeris? Alaaa...bukan susah pun. Cakap saja!

Suai kenal. Jangan takut mulakan perbualan dengan orang yang berbeza bahasanya. Then, you'll improve yourself students!

Perkhemahan KPA 2012

Perancangan sangat penting sebelum sesuatu event berlangsung. Berjaya atau tidak sesuatu program dilihat daripada bagaimana perancangan disusun. Semua aspek termasuk pengangkutan, kewangan, keselamatan, peserta dan lain-lain. 

Cenderahati tanda terima kasih atas jemputan. Alhamdulillah. 

Seronok melihat mereka semua tersenyum. TQ my lovely students~

Monday, April 16, 2012

Berhati-hati

tanpa segan atau malu,
kita mengharapkan padaNYA agar DIA memaqbulkan permintaan kita satu persatu,
itu dan ini... tetapi,
adakah kita LAYAK untuk mengharap dan meminta?
adakah kita jalankan setiap suruhan/arahanNYA dan tinggalkan setiap laranganNYA?


~berhati-hati menapak di bumi Allah

Isnin Khamis

Puasa sunat Isnin Khamis...

Mengapa Nabi Muhammad S.A.W menganjurkan kita mesti puasa sunnah pada hari Isnin dan Khamis?
Dalam sebuah hadis yang disampaikan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:


"Segala amal perbuatan manusia pada hari Isnin dan Khamis akan diperiksa oleh malaikat,
kerana itu aku senang ketika amal perbuatanku diperiksa ketika aku sedang berpuasa."
(HR. Tarmidzi)

Saturday, April 14, 2012

Larangan VS suruhan

Yang dilarang seperti disuruh-suruh!

Larangan pasti ada kemudharatan...
Tiada keizinan pasti ada sebab musababnya...
Kenapa perlu keraskan hati?
Kenapa perlu dipertikai?
Kenapa perlu dipersoal?

Ingat, Allah tidak pernah menzalimi hambaNYA!
Setiap arahan dan larangan pasti punya hikmah.

Friday, April 13, 2012

Menjauh tetapi mendekat

abah: semalam kuliah maghrib, Ustaz tu cerita pasal uzlah. Uzlah maksudnya menjauhkan/
melarikan diri daripada dunia...
kakak: a'a...kadang-kadang, manusia memang perlu larikan diri daripada dunia
untuk bersendiri
abah: hmm...nak kena beruzlah la lepas ni...nak pi duduk pondok la macam tok wan dulu..
kakak: ohh..oh.. melarikan diri na..kalau kakak beruzlah, pi shopping boleh tak? hehe..
abah: aihh..tu mendekatkan diri dengan manusia tu hehe..

Alhamdulillah, hujung minggu masih berpeluang bersama mama & abah, berbual dan tersenyum bersama mereka. Riuh walaupun 3 beranak ja =)

p/s: Ya, menjauh daripada manusia tetapi mendekati Allah Yang Satu

Monday, April 9, 2012

Simple

Berkesan.
Kalaupun tak sempat tidur seketika, cukup sekadar tarik nafas dalam-dalam atau lemparkan SENYUMan! =)
Hmm...boleh cuba tengok awan pula lepas ni...

Sunday, April 8, 2012

Syukur

Saya menghargai apa yang saya ada, dan tidak memperkecil-kecilkannya,
tanpa berfikir banyak apa yang saya tiada dan membesar-besarkannya.