Tuesday, September 20, 2011

Susahnya nak bangun...

Pada jutaan makhluk ciptaannya, langit bumi keseluruhannya...di mana kamu si sisi Allah?
Berfikir dan terus berfikir...
Allah nampakkah di mana kita?
Dengan amalan yang tidak seberapa
Dengan rasa syukur yang hanya boleh dikira...
Apa yang boleh ditambah selain amalan yang memang diwajibkan?
"Kalau boleh, biasakan diri dengan solat malam ya Asrari...kita kuat melangkah di atas Bumi Allah ini kerana solat. Dengan solat malam kita akan makin dekat dengan Allah, kita akan terpelihara, inshaAllah" nasihat yang pernah diterima satu ketika dulu.
Ya, memang mulanya susah. Susah, lama-lama akan jadi mudah! Yakinlah! Kenapa 'alim 'ulama mampu? Kerana mereka menjatuhkan bisikan syaitan yang sentiasa ingin menjauhkan kita dengan Sang Pencipta. Jom, usaha!

Nur Kasih The Movie. Scene yang paling terkesan di hati; scene bangun solat malam.
"Mudahnya nak bangun solat malam!" Itu yang terbisik di hati.
"Ooo... pasti 'alim 'ulama, orang-orang lain pun macam tu kan...senang ja nak bangun...orang lain boleh buat, kenapa kita tak boleh kan?"
Ohhh rupanya tak susah pun nak bangun solat malam! Kunci jam, jam bunyi, bangun berwudhuk & kemudian sujud! Pasti mudah bagi 'alim ulama' melaksanakannya kan...seperti amalan wajib yang biasa orang biasa laksanakan. Ya, betul ia hanya sekadar filem! Tapi tak salah untuk ambil yang baik di situ.

Takkanlah nak ditunggu musibah menimpa baru terngadah nak bangun solat malam kan! Kalau begitu, malunya pada Allah... Upgrading status kita di sisi Allah dengan membiasakan diri dengan amalan wajib dan menambahbaik diri dengan amalan sunat, jom!

p/s: Tahajud malam meraih cinta Ilahi. Again~ Saya tak baik, tapi saya tak mahu buat jahat

Friday, September 9, 2011

Putih

Knowledge and Nature
Subhanallah, mahu dekati Allah melalui keduanya~

Saturday, September 3, 2011

Namanya manusia...

Namanya manusia... seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran Al-Kareem, mudah lupa!
Segala kebaikan yang diberi,
Segala bantuan yang disedia,

Segala senyuman yang di ukir...

Terhapus dalam sekelip mata disebabkan oleh nafsu yang menghalang,
disebabkan oleh hasutan yang menggunung,
disebabkan oleh akal yang kurang bijak memproses qada' juga qadar Allah.


Begitulah fitrahnya, Allah s.w.t menguji manusia dengan nafsu dan sifat mazmumah bagi menentang kehadiran sifat mahmudah dalam diri seorang insan. Andai iman cekal dan utuh, inshaAllah pasti akhlak terpuji akan terserlah hebat~

Thursday, September 1, 2011

Dua Beradik

Ziarah menziarahi memang menjadi adat walau bukan selalu. Keduanya menjangkau usia menghampiri angka 85. Seorang adik, seorang lagi kakak. Umur panjang, Alhamdulillah. Daripada 4 tinggal 2. Ibadah masing-masing sentiasa terjaga termasuk bacaan al-Quran, solat wajib & sunat, puasa, mengaji di pondok-pondok bersama tok guru. Macam-macam cerita dibualkan walau untuk masa yang singkat. Seronok mendengar mereka berbual dari kisah dulu hinggalah ke cucu cicit sekarang. Namun, di akhir pertemuan sebelum melangkah keluar...
Kakak: Nak sayang adik aku sorang...mai sini sat... (mahu dicium adiknya yang seorang itu)
Adik: Sapa pi dulu ni?
Kakak: Hah?! (pendengaran makin kurang jelas)
Adik: Antara kita dua ni, sapa pi dulu?
Allahu akbar! Antara yang hadir menitis air mata dengan sendiri. Rupanya mereka menghitung hari untuk bertemu Sang Pencipta. Kesihatan makin susut, namun ibadah makin terjaga. Mama pesan, kalau ibu bapa dipanjangkan umur oleh Allah, mungkin disebaliknya Allah mahu menduga hati anak-anak samada kuat atau tidak menjaga hati orang tua. InshaAllah, mama & abah pasti ada ganjaran dari Allah kelak, ameen~

p/s:
รεlﻪოﻪէ հﻪгﻨ гﻪկﻪ ﻪժﻨlfﻨէгﻨ
Taqabbalalluhu waminna waminkum,taqabbal ya kareem, siyamana wasiyamakum,minal aidil wal faizin.
Semoga ALLAH S.W.T menerima segala amal ibadah kt di bulan ramadhan,menerima puasaku dan puasa kalian dan semoga kita termasuk dalam golongan yg kembali kpd fitrah & meraih kemenangan.